Golden Spirit Award Game cover for Goblins 3: Quest
Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1993
Releases
N/A
Age rating
12 and above
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

Blount må redde Wyonna som har blitt kidnappet og gjenforene kongeriket Foliandre i det tredje spillet i Gobliiins-serien. Spillet er endå vanskeligere enn tidligere og krever at mange gåter løses ved å kontrollere og time flere karakterer samtidig.

Published: 07.04 2007 by retrospirit-bot

Screenshots
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Skjermbilde fra Goblins 3: Quest
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Blount is in pretty deep trouble when a wolf got it in for him.
Game screenshot of Goblins 3: Quest
When blount tries to escape the flying ship he uses a barrel and an umbrella. However, that turns out to be bad luck.
Game screenshot of Goblins 3: Quest
Spillet starter med litt kopibeskyttelse. Frem med penn og manual!

Det er trøbbel i Foliander! Kongen Bodd og Dronningen Xina er i harnisk, og vår venn Blount blir den naturlige redningsmannen! Ferden er lang, kronglete og vanskelig og byr itillegg på en rekke overraskelser. Her får du alt fra flygende skip, spåkule-eventyr og "nær døden"-opplevelser til spilling av sjakk, koking av mystiske eliksirer og et besøk blant skyene. Og det er bare begynnelsen...

Goblins 3 Quest fortsetter på mange måter i same trend som vi er kjent med fra de tidligere i serien, med latterlig vanskelige gåter, "helt fjerne" miljøer og en salig samling av ulogiske mønstre og utfordringer. For de som har spilt Gobliiins og Gobliins 2: The Prince Buffoon, vet mye av hva de har i vente, dog denne gangen har Coktel Vision lagt listen enda høyere.

Vår helt, Blount, våkner opp på et luftskip og til sin store forskrekkelse har resten av mannskapet forsvunnet, eller rettere sagt forlatt han der. Hans første oppgave blir å finne veien ned på landjorden igjen, for å rette støvlene mot herredømmet hvor kongen og dronningen befinner seg. Ting begynner sakte å gå sidelengs når Blount forelsker seg i en goblin ved navn "Wynnona", og lettere blir det ikke når hun senere blir kidnappet av selve kongen! Dette fører Blount ut på en salig eventyrreise hvor ingenting skal være uprøvd, og din oppgave blir lede veien gjennom 19 forskjellige brett. Ditt ultimate mål blir å forene de positive og negative energiene i landet Foliander slik at fred og enighet kan regjere.

På ferden stifter vi bekjentskap med flere nye vesener av forskjellig art. Den unge papegøyen Chump er alltid et festlig sidestykke, en gul boa-boa-orm ved navn Fulbert, magikeren Ooya og flere til. Senere i spillet får også hovedpersonen selv et alter ego, Wolfy, en ulv som kort fortalt hadde et lite "uhell" med en magisk månelampe. Disse karakterene har alle sine spesielle egenskaper, som er essensielle for å kunne progressere i spillet. Hvilken karakter du har med deg, avhenger av nivået du er på. Som kjent fra de tidligere spillene i serien, er det lagt mye vekt på å gjøre ting koordinert med din partner. Eksempler på dette kan være at du lar en stå på en katapult, mens den andre fyrer den av. Oppgavene er forskjellige, og de fleste langt fra selvsigende. På senere brett blir også denne koordineringen mer og mer vanskelig, kokt sammen i et sammensurium av ulogiske oppgaver.

Det er ingen tvil om at vanskelighetsgraden har økt særdeles mange hakk siden Gobliins 2: The Prince Buffoon. Faktisk så er de fleste oppgavene bare prøving og feiling, noe som kan være slitsomt i lengden. Det er ikke spesielt uvanlig å sette seg bom fast i spillet. Heldigvis har du såkalte "jokere" som er hint for det brettet du er på. Totalt har du fem av disse, og når de er brukt opp vil du ikke ha nye hvis du starter et nytt spill. Du er faktisk pent nødt å avinstallere hele spillet, og installere det på nytt for å få fem nye. Dette synes vi blir en anelse for hardbarket, selv for de mest eventyrlystne av oss.

Progresjonen din kan du sjekke via spillkartet. Her får du også noen småhint om hva som er målet på det brettet du er på, noe som kan være kjekt fordi du slipper å bruke jokere. Selve grensesnittet er av det typiske "pek-og-klikk" grensesnittet vi er vant med. Flere ting kan også brukes med hverandre, noe som adderer til de allerede vanskelige oppgavene.

Grafikk-, og lydsiden er utmerket, med sine detaljerte og finurlige tilsnitt. Det visuelle kan skilte med god VGA-grafikk hvor det er lagt vekt på små detaljer, og det audielle har en eventyrlystig preg av munterhet og barnslig tilnærming krydret med humor som passer spillet godt. Det er ingen virkelige stemmer i spillet, og de fleste dialoger er koreografert med uforståelige ord. Akkurat slik som gobliner snakker.

Goblins 3: Quest er unektelig en verdig oppfølger til de tidligere spillene, selv om gåtene jevnt over er sprøere og mye vanskeligere enn du har erfart tidligere hvor mye av fokuset nå ligger på timing. Da kan det være kjekt med en hint guide som gir deg tips videre (se lenger ned for walkthrough). Det visuelle ser bedre ut enn noen gang, og lydsiden har den tradisjonelle, dog veldig effektive utformingen som vi kjenner fra de tidligere utgivelsene. Kontrollene er enkle, selv om endel av de tidskritiske oppgavene lider av at hvis du gjør de for fort, kan spillet simpelthen nekte å registrere dem. Dette gjør at du av og til må gjøre ting flere ganger.

Fans av serien vil neppe bli sviktet av denne tredje tittelen i serien. Klarer man å se bort fra de åpenbare feilene og den latterlige vanskelighetsgraden, finner man et eventyr det oser kreativitet av. Goblins-spillene har aldri vært kjent for troverdighet eller forståelse. Her regjerer mer følelsen av pur eventyr-nostalgi overdrusset med humor for alle oss som elsket DOS-spill på det glade 90-tall. Sånt liker vi, og det belønnes med vår "Golden DOS Spirit".

Les også våre omtaler av:
Gobliiins Link »
Gobliins 2 The Prince Buffoon Link »

Morsomme fakta

  • Hovedpersonen, Blount, er faktisk prinsen fra Gobliins 2: The Prince Buffoon hvor du måtte redde en kidnappet prins fra en demon.
  • Sierra har hatt sine fingre med i spillet denne gangen. Det nokså lite forklarende "Quest" ble lagt til etter krav fra Sierra, mest sannsynlig fordi mange av andre eventyrtitler alltid hadde "Quest" bak seg. (King's Quest, Police Quest, Space Quest, osv)
  • Rundt om i Goblins 3 finner du referanser til de tidligere heltene i Goblins-serien.
  • Alle spillene i Gobliiins-serien er nå støttet av ScummVM!
  • Det finnes forskjellige versjoner av Goblins 3. De største forskjellene finner vi i hvordan objekter i spillet har blitt oversatt fra fransk til engelsk. Endel av dem er svært dårlige. Vår versjon har minst mulig av disse.
retrospirit-bot's avatar
By Retrospirit-bot - 07.04.2007

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

Gobliiins series (4 games)

Games in this series are listed in chronological order of release (year).


Contribute to Goblins 3: Quest

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!