Game cover for Jill of the Jungle
Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1992
Releases
N/A
Age rating
Everyone
Game mode(s)
No modes defined
License
Freeware

En plattformer hvor vi møter Jill som må hoppe, samle nøkler og overkomme fiender i tre forskjellige kapitler: "Jill of the Jungle", "Jill Goes Underground" og "Jill Saves the Prince". Spillet fantes også i en shareware-versjon, som inkluderte det første kapitlet i sin helhet med 15 spillbare nivåer.

Published: 06.11 2008 by retrospirit-bot

Screenshots
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Skjermbilde fra Jill of the Jungle
Game screenshot of Jill of the Jungle
Et av gåtebrettene. Aktiver brytere for å komme deg forbi knektene.
Game screenshot of Jill of the Jungle
Historien

Blottet for all historie tar du kontroll over Jill, en jungelbabe iført grønn lianedrakt og et matchende blondt hår. Gjennom 16 nivåer må du hoppe, drepe og løse gåter. Hei, hvem sa at spill måtte ha historie når man har halvnakne babes med?

Epic Megagames konkurrerte heftig med Apogee i plattformsjangeren på 90-tallet, og blant suksessene finner vi Jazz the Jackrabbit og One Must Fall. Idag kjenner vi de som Epic Games, firmaet som tok verden med storm med Unreal Tournament.

Men lenge før den tid måtte vi altså ty til enkel plattform moro iform av en lyshåret jungeljente. Smågutter fråtset og fans av sjangeren var nokså fornøyde, fordi dette var enkel underholdning som holdt mål. Spillet er lagt opp litt på samme måte som «Commander Keen»; med et oversiktskart som knytter nivåene sammen. Hvert brett består som regel av et sett med dører du må finne nøklene til, og deretter finne diamanten for å komme deg videre. Underveis plukker du opp våpen som kniver og noe som best kan beskrives som en roterende sagball som utrydder alt i sin vei.

Utover det har du en helsemåler å legge merke til, og grensesnittet i seg selv noe ulike andre plattformere. Spillet er delt opp i tre områder; spillområdet, hovedmeny med forklaringer på knappene du bruker for å styre, samt en poeng og inventarliste. Ulidelig simpelt og annerledes, men er heldigvis ikke i veien.

Kontrollene følger dessverre ikke samme oppskrift. På lik linje med de tidlige «Duke Nukem»-spillene beveger karakteren seg i hele blokker på 8 piksler i bredden, noe som gjør finstemming av hopp mye vanskeligere enn det f.eks er i Super Mario. Blokkforflyttelse merkes spesielt godt når du prøver å gjøre små hopp – karakteren forflytter seg gjerne mer enn det du trykte på tastaturet. Timing av hopp blir mye vanskeligere, og det tar tid å bli vant til tanken om at lengden på dine tastetrykk ikke nødvendigvis tilsvarer det som skjer på skjermen.

På vei til soppriket (hovedmålet er faktisk «the Mushroom grove») byr Jill of the Jungle på lettfattelig og ufarlig plattform action du rimelig raskt kan runde. Ettersom du har uendelig med liv og alltid kan lagre hvor du måtte befinner deg, setter det vanskelighetsgraden rimelig ned. For å bryte med tradisjoner, er det enkelte nivåer som forvandler Jill til en frosk, føniks og delfin. Noen av dem lar deg fly, andre svømme eller hoppe høyt. De føles likevel litt påtrengt fordi du må utnytte forvandlingen for å ta deg videre istedenfor å ha de som et valg, og de finnes kun på brett noe som gjør dem stort sett nytteløse.

Grafisk er dette langt fra noen perle, det finnes andre i sjangeren som gjør dette mye bedre, men det har dog sin sjarm. Det minner mest om de enkle plattformspillene man selv kunne lage ved hjelp av ymse spillverktøy på det glade 90-tall og setter undertonen for resten av serien.

En av de merkeligste finessene med spillet, er den såkalte bråkemaskinen, eller «The Noisemaker». Rett og slett et lydeffektprogram hvor du «spiller» på tastaturet. Du sitter igjen med følelsen, som du gjorde første gang du spilte Jill, om hva i all verden slags mening dette skulle ha. Absolutt ingen tør vi påstå – antageligvis hadde utviklerne hos Epic Megagames litt for mye tid til overs.

Uten å ta seg selv seriøst på noen måte, klarte «Jill of the Jungle» å bli en klassiker som plasserte selskapet blant de mer velrenomerte. Andre titler som Epic Pinball, Brix og Solar Winds mener vi rager mye høyere enn denne tittelen, men «Jill of the Jungle» holder spillbarheten høy og brukerterskelen lav. Et varemerke selskapet senere skulle bli enda bedre på.

retrospirit-bot's avatar
By Retrospirit-bot - 06.11.2008

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Jill of the Jungle

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!