Golden Spirit Award Game cover for Thief: The Dark Project
Release year
1998
Releases
Age rating
16 and above
Game mode(s)
No modes defined
License
Demo

Spill som mestertyven Garrett som på en enkel røverjakt roter seg borti mer konspirituelle situasjoner enn han hadde sett for seg.

Published: 06.12 2011 by Møggel

Screenshots
Game screenshot of Thief: The Dark Project
Game screenshot of Thief: The Dark Project
Game screenshot of Thief: The Dark Project
Game screenshot of Thief: The Dark Project
Game screenshot of Thief: The Dark Project

Alle spillene jeg til nå har omtalt, har bragt fram kjære og dyrebare minner fra barndommen min. Dette er ikke noe unntak. Det første minnet mitt, er fra da min barndomskamerat Rudi ringte på døra mi og sa "Jeg har fått tak i et dritkult spill! Du skal stjele fra folk og være tyv!". Jeg var umiddelbart solgt. Time på time ble brukt på å meste første oppdrag, og disse timene er enda et kjært samtaletema mellom meg og Rudi i dag. men jeg glemmer meg; jeg skal jo egentlig omtale spillet.

Thief: The Dark Project startet som et virkelig unikt konsept i en verden full av copycats. Om jeg skal være helt pinlig ærlig, så er det unikt for sin tid, om ikke også den dag i dag. Man skal snike seg i skyggene, stjele fra rikfolk, byvakter, og religiøse fanatikere, og aller helst skal man ikke drepe en eneste person. Spillet følger en historie om tyven Garrett, og konspirasjonene han roter seg opp i under sine tilsynelatende uskyldige røvertokt.

Grafisk sett er dette egentlig litt midt på treet for sin tid. Half-life kom jo samme år, og hadde for øvrig bedre grafikk å skilte med enn Thief, men jeg kommer ikke rundt at utviklerne har virkelig klart å lage en over normalen skummel atmosfære i spillet, kvaliteten til tross. Av samtidsspill kan jeg faktisk ikke komme på andre FPS som har samme horror-atmosfære. Det er faktisk ganske sjelden å se spill som klarer en så gjennomført steampunkverden.

Historien er et kapittel for seg selv. Jeg har spilt mange spill gjennom tida med intrikate plot, store konspirasjoner, og kompilserte bakgrunnshistorier, men jeg har enda til gode med dagens spill å finne et som matcher Thief. Garrett, vår antihelt, startet som foreldreløs og gatebarn, og ble tatt vare på av Keepers, en mystisk orden med skriftlærde. Garrett skilte lag med Keepers etter å ha oppdaget at hans talenter ikke sammenfalt helt med hva Keepers ønsket fra han, og livnærer seg deretter som tyv. Det er her du som spillet kommer inn i historien. Historisk sett er byen du lever i en god replika av hva man skulle med god margin kunne kalle steampunkens hovedstad. Du har alt fra dampmaskinteknologi til bueskyttere og religiøse fanatikere med slegger. Rundt i spillet finner du også clues til hva som skjer hvor, og du får et godt innblikk i hvordan verdenen egentlig er.

Gameplaymessig er spillet også ganske overlegent. Som dere sikkert klarer å gjette, har jeg heller ikke spilt noen spill som gir deg muligheten til å benytte en gjennomført sniketaktikk, og heller ikke har jeg vært borti spill som aktivt krever en tilsvarende grad av planlegging og kartlegging av vakters patruljeruter som dette. Jeg må ærlig innrømme at kontrollene er noe etter sin tid. WASD var jo allerede godt etablert på denne tiden, og jeg brukte nok en time eller to på å få fininnstillt kontrollene til hva jeg er vant med fra WASD-oppsettet. Lyspunktet i dette, er hvordan spillet gir deg noe som tilsvarer en overkill av lening; lean left/right/forward/backward/etc. Mulighetene er mange, og du kommer til å elske dette.

Lyd. Dette er hva jeg virkelig har gledet meg til å skrive om. Fy fader for en makeløs jobb de har gjort med lydbildet i spillet. Jeg fryder meg som en fjortenåring på soverommet med kjæresten for første gang hver gang jeg hører Garretts sarkastiske kommentarer midt under spillet. Jeg elsker også rett og slett de utrolig underholdende dialogene mellom vakter, sivile, og andre. Ord kan ikke beskrive dette, du må oppleve det selv.

Jeg har valgt å gi dette spillet en Golden Dosspirit Award fordi helhetsinntrykket mitt, dog noe partisk, er langt over hva jeg strengt tatt hadde forventet fra et spill fra 1998. Grafikken trekker jo ned opplevelsen litt, men lydeffektene og historien gjør opp for dette mangfold. Om du ikke har spilt Thief: The Dark Project, må du gi det et forsøk. Om du ikke gjør det, går du glipp av noe virkelig unikt i spillhistorien.

Jeg må bare si WOW!

Møggel's avatar
By Møggel - 06.12.2011

Score summary
Graphics
4
Good
Sound
6
Superb!
Gameplay
5
Very good
Story
6
Superb!
Difficulty
4
Hard
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 5.5

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Thief: The Dark Project

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!