Developer(s)
Release year
1997
Releases
Series
XCOM
Age rating
16 and above
Game mode(s)
No modes defined
License
Shareware

The human race is once again threatened, but this time the defense part is focused down to one city.

Published: 08.12 2010 by Nocturn

Screenshots
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse
Game screenshot of X-COM: Apocalypse
Skjermskudd fra X-COM: Apocalypse

Det er vanskelig å ikke begynne en anmeldelse av et X-COM spill uten å begynne å kjærtegne med adjektiv og superlativ, og jeg personlig kan skjønne at folk begynner å bli litt lei av å lese opp og ned av det samme, men har dere spurt dere selv, er det kanskje en grunn til akkurat dette skjer med disse spillene? Med handen på mitt retrohjerte, så kan jeg underskrive og stemple at det er det!

Som ingressen understreket så har X-COM serien lenge vært en god gammel favoritt her i redaksjonen, og det med god grunn. Da det ble kjent tilbake i dagene at en oppfølger til Enemy Unknown og Terror From the Deep var på trappene, var vi ikke sene å sette igang siklerenna etter tanken på et nytt spill i serien. Vi ville være de første som skulle stå med åpne armer, og ta imot den nye sønnen i familien. Så, når spillet endelig ankom, må jeg si at det var med en anelse skuffelse. Spillet lignet ikke helt slik de tidligere spillene var, og det var med ett noe nytt og «farlig» som møtte oss som spillere. «Forandring fryder» er det noe som heter, og jeg satt mine dådyr øyner klistret til skjermen i håp om at det uttrykket skulle gjelde snart her også. Det skal ikke legge under en stol, for X-COM er veldig annerledes enn de to foregående spillene med det første øyekastet, og det var en dristig, dog litt rotete spill Microprose hadde lansert. Det tok lang tid før man ble kjent med kontrollene, og manualen som fulgte med som var nærmest tjukkere enn bibelen. Spillet viste seg etterhvert å være litt som øl eller kaffe; det tar en liten tid, men når du har kommet over den første hindringene, så blir du litt smått avhengig, og du begynner å dra kjennskap til den samme formelen som gjorde de to foregående så ekstremt vanedannende. Velkommen hjem, bortkommende sønn!

Apocalypse gjør ikke som de to foregående med å ta for seg hele verden, her konsentrere spillet seg om en by – Mega-Primus (navnet i seg selv er god nok grunn til å spille Apocalypse), som blir angrepet av UFO og Aliens. Spillet er satt i fremtiden, til år 2084, hvor byen er den eneste plassen i verden hvor man kan leve på den knuste verden som står igjen. Kriminalitet er gått til tops, kaos herjer, og det er blitt observert UFO'er rundt omkring i byen. Du blir satt på saken for å trene opp agenter, og ta tak i å få kontroll i Mega-Primus (nok en gang, awesome navn!). Historien i spiller er nok ikke det som selger spillet fra hyllen, derimot når du kommer inn i det du begynner å skjønne hvorfor denne tittelen er mer som en storebror i familien, enn nykomlingen som vil prøve å imponere. X-Com Apocalypse er en virkelig perle av ett strategispill.

Du har fortsatt den samme taktikkdrevne spillestilen, hvor du kan nå velge om du skal ha det i real time, eller som turnbasert spillestil. Personlig fant jeg real time varianten økte vanskelighetsgraden betraktelig, siden man er da konstant under press for å ta de rette valgene, og man har lite spillerom for feil. Du er avhengig å gå i grupper og dekke mest mulig av kartet på kortest tid. Å gjøre dette i real time vil kreve asiatiske Starcraft skills innen micromanagement for å dra unna. Hver agent kan gjøre rundt 20 forskjellige kommandoer, og velge rett i real-time skal du virkelig ha tungen i rett munn. I min mening, som er litt «øl og peanøtter»-spiller, som liker å tenke over trekkene mine, og ta det litt ro i mitt egent tempo, så fant jeg fort min kjærlighet i turnbasert spillemodus, hvor du da kan pause og planlegge dine behov.

Spillet er en blanding av rollespill og strategispill. Rollespill elementene går på å trene opp agenter, utstyre de korrekt, og få de levlet opp, og ikke la de dø på oppdrag. Mister du en agent, så er han/hun borte. Når du kommer ned på oppdrag trer strategidelen igang, og begge er sydd i hverandre glimrende.

Kameravinkelen er isometrisk, som du kjenner igjen fra de tidligere spillene i serien. Spillets grafikk er veldig pikslert, og den uttrykker seg som veldig rotede, og spillet tilbyr lite «eye candy». Animasjonene er hakkete, og gir ingen «wow» øyeblikk. Dette er derimot ikke noe å legge for mye vekt på i denne spillsjangeren, hvor spillbarheten herjer, og er det noe som Apocalypse greier å få satt spikeren skikkelig rett i, så er det virkelig det. Lydsiden kunne vært litt mer raffinert, med et bedre lydspor, og litt mer spennende lydeffekter, men de gjør jobben sin unna greit, ikke noe mer.

Spillet gir deg drøssevis av muligheter til å spille akkurat som du vil, med å tilpasse forskning på våpen, kjøretøy, utstyr osv. Når du har tatt ett oppdrag, så kan du frakte aliens tilbake (døde eller bevisstløse) og pirke i dem, for å forske på svakheter, og hvorfor de virkelig er kommet for å ta over Mega-Primus (nok en gang, navnet er verdt hele spillet). Du kan spille spillet som du vil, og det er fritt opp til deg om du vil rykke ut på hvert eneste oppdrag som du blir gitt, eller om du vil overse noen, kanskje pga. dine agenter ble skadet på sist oppdrag, og ligger i sykestuen. Det er opp til deg, og hvor godt du gjør det i spillet blir du belønnet med finansieringer fra de forskjellige firmaene som er i byen fortsatt. Du er avhengig hele tiden å godgjøre dem for å få nok penger til forskning, utstyr og personal, og eventuelt å bygge ut med flere baser.

Hovedmålet i spillet er å beskytte byen, og slå tilbake på inntrengerne. Du vil finne ut at det ikke hele er så enkelt lagt opp, og læringskurven er veldig høy i starten. Noe som gjør at mange vil nok bli skremt bort i begynnelsen, men gi spillet noen ekstra sjanser.

UFO/X-COM spillene oppigjennom tiden har fått en del dårlige spill i serien, og det er virkelig ingenting å legge skjul på. Det grusomme Enforcer, og la oss ikke snakke om det talentløse forsøket på å lage en romsimulator gjennom Interceptor. Det har vært mye melking av navnet, og det er kommet ut noen spill i den siste tiden som har prøvd, Aftermath, AfterShock og Afterlight. Disse var ikke så alt for dårlig, men igjen, det er lite som kan komme opp på tronen til de tre første spillene i serien, og hvis du tester Apocalypse, så vil du nok få en varm følelse gjennom kroppen i denne juletiden. Spillet finner du lett på Steam til en veldig billig penge, som er optimalisert til nærmest alle operativsystem. Så gi deg selv en førjulspresang, med X-COM Apocalypse.


PS! Det kan også nevnes at ett nytt X-COM spill er på tur fra Bioshock skaperne 2K games, spillet er endt opp med å bli en FPS, ingen kommentar på akkurat det valget.

PS2! Microprose gikk konkurs tidligere, men er nå er dukket opp som en XBOX tilbehør forhandler, som i mitt hode gir ingen mening.

PS3! Det er veldig mange remakes av spillet som lages av fans av det originale spillet. Så hvis du kikker litt rundt på nettet, så kan du ta del i mange av disse prosjektene selv. Så har ikke ditt perfekte X-COM spill enda kommet? Ta del i ett av mange prosjekter, og se hva du kan tilby!

Nocturn's avatar
By Nocturn - 08.12.2010

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

XCOM series (3 games)

Games in this series are listed in chronological order of release (year).


There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to X-COM: Apocalypse

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!