• (0)
  • (0)
  • (0)
  • (0)
Game cover

Air Fortress

Platform iconNES (Nintendo) 1987 Action Platform Sci-fi Shoot em up

Åtte forskjellige rom-slott må nedkjempes så det er bare å slenge seg på space-sykkelen og ta fatt på oppgaven! Spillet deler opp gameplay i en skytesekvens mye likt Gradius hvor det handler om å infiltrere basen, deretter en sideskroller hvor du må finne reaktoren og ta den ut.

Game published on 05.12.2014 by Coreus

Editor rating
2.5
User rating (0 votes)
0

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (16)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (16)


    Air FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir FortressAir Fortress

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    No compability data found
    We have no data on how compatible this title is. Please refer to the list below for emulators on various platforms.

    Review


    I en farkost som mest ligner på en astronaut i bare ræva med vinger bærer det ut i det store verdensrom på jakt etter neste installasjon. «Hal» har fått beskjed at det er åtte av dem totalt, og de må taes ned i sekvens. Dette kommer ikke til å bli enkelt.

    Det er en stor ordre, og en som ikke blir mindre jo lenger ut i spillet du kommer. Air Fortress er oppdelt i to forskjellige sekvenser; en flyve del, og en infilitrasjonsdel. Den første minner veldig mye om Gradius og er en horisontalskyter på mange måter. Miljøene her er kanskje ikke så interessante på noen hensynsfull måte, men sekvensen etterpå endrer spillet totalt. Etter at du har kommet frem til romstasjonen skifter perspektivet til å fokusere på astronauten som skal infiltrere. På innsiden venter det selvfølgelig endå flere aliens, sammen med en «power core» som er ditt endelige mål.

    Under infiltrasjon fungerer energimåleren din både som oksygentank og ammunisjon. Dette er en svært uheldig kombinasjon. Ikke nok med at det gjør spillet unødvendig mye vanskeligere, det gir også heller ingen mening. Hvorfor krever bomber og skudd samme energi som det som lar «Hal» overleve i vakuum? Hvorfor ikke bare ha konvensjonell ammo eller egne magasin? Det er mye som ikke lar seg forklare i verdensrommet...

    Etter at reaktoren er funnet og ødelagt er det på tide å «Baile» ut. Dette fungerer som en fluktsekvens hvor det handler om å finne tilbake til skipet ditt før basen eksploderer. Spillet forteller deg selvfølgelig ikke hvor lenge det er til, så her handler det om å bevege seg raskt. Ofte er det flere veier å ta, men kun en vil lede deg rett. Hvilken det er handler kun om vill gjetning. Basene blir også ganske fort veldig ekspansive med et tonn av fiender som bare venter på å sette sine digitale robotarmer i stumpen din. Og er du ikke riktig utrustet med nok heftig skyts er det bare å glemme å komme langt i spillet. For dette er et spill som ikke vil at du skal lykkes.

    For Air Fortress er vanskelig. Veldig vanskelig. Det er mye som skjer på skjermen samtidig og ammo og helse er kombinert sammen i en og samme metrikk. Under flygesekvensene kan du dog plukke opp energi som vil komme godt med når du infiltrerer basen. Her finnes også ting slik som udødelighet og bomber, hvorav sistnevnte er en absolutt nødvendighet mot slutten av spillet. Har du ikke nok av dem kommer du ikke langt, end of story.

    HAL Laboratories hadde definitivt et interessant konsept med Air Fortress, selv om navngivingen av spillet og hva det faktisk handler om ikke helt henger på greip. Det er nok ikke en veldig kjent tittel, men huskes likevel for å være unikt. Det kommer dog aldri til å bli husket for musikken sin, for det er de samme låtene som går igjen i de to delene av gameplayet. Litt mer seriøs eller annerledes bakgrunnstoner for de senere nivåene ville ha hjulpet på både stemningen betraktelig. Det som dog er til stor hjelp er passordsystemet, som med sine kun fire bokstaver (passord på denne tiden brukte å være lange som onde år), lar deg fortsette etter det siste brettet du har fullført. Det kommer du til å trenge.

    Burde du spille Air Fortress? Absolutt. Kommer du til å banne og rive deg i håret? Veldig mulig. Er dette spillhistorie det er verdt å ta vare på? Tja. Det som hovedsakelig gjør dette til en unik opplevelse er at det kombinerer Metroid og Gradius. Resten er slik du forventer, uten spesielt store høydepunkt. Vanskelighetsgraden er definitivt godt opp på «Nintendo-hard»-skalaen og vil kunne tilby alle og enhver en skikkelig utfordring ofte med urettferdige odds. Hvorvidt det er positivt eller ikke, er en oppgave vi overlater til deg.
    Score summary
    • icon Graphics : 3
    • icon Sound : 2
    • icon Gameplay : 4
    • icon Story : 3.5
    • icon Difficulty : 5
    • icon Learningcurve : 2

    Game permalink:

    Comments