• (2)
  • (3)
  • (3)
  • (1)
Game cover

Anvil of Dawn

Platform iconDOS 1995 Roleplay

No game description available yet

Game published on 27.08.2011 by Coreus

Editor rating
5.5
User rating (0 votes)
0

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (17)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (17)


    Skjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of DawnSkjermskudd fra Anvil of Dawn

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Bunken med skurker som har tatt over et eller annet land med ukjent mengde magi er eldre enn Gandalfen sjøl. I en så oppbrukt tematikk er det enkelt å ende opp som noe dørgelig kjedelig. På skrivebordet idag finner vi ingen ringere enn akkurat enn slik tittel som virkelig har en tøff suppe å koke. Spørsmålet nå er om den blir velsmakende etterpå.

    «Tempest» er et land hvor ting har gått til helsikke. Fra delen av landet kjent som «the Scar» har en grufull figur kjent kun som «The Warlord», en krigsherre med makt fra gudene, sett seg sitt snitt til å rasere topografi og befolkning etter egne preferanser. En tilsynelatende udødelig skikkelse, vel og merke med en liten fotnote – hans krefter har en kilde, langt inne i «the Scar», en sted kjent som «the Land of Desolation».

    Og det er her du kommer inn. Fra en knippe eventyrere som har sverget sine ferdigheter og kunnskaper i kampen mot det mørke og ta ned «The Warlord» en gang for alle. Totalt er det fem helter å velge fra hver med sine sterke og svake sider hvor du kun får velge en av de. Fra den braute krigeren, til trollmannen og snikmorderen er alle stereotypene dekket. Videre kan hver karakters attributter finjusteres slik at du får det akkurat slik du selv vil – et absolutt must i ethvert rollespill. Som en ekstra bonus vil du senere i spillet møte de heltene du ikke valgte, hver med sine historier og agendaer. En fiffig touch.

    Ferden din starter i dronningens slott, eller «hovedstaden» om du vil, hvor det bærer rett inn bak fiendens linjer til det siste slottet som står igjen etter krigsherjingene, nemlig «Gryphon»-slottet. Herifra gjelder det å finne veien ut og deretter sette føttene til din neste ledetråd, nemlig en sagnomsust trollmann som etter alt å dømme nyter mjød ved «The Dark Lantern» som du sårt trenger hjelp fra. Ondsinnede vakter lurer rundt hvert hjørne og sverdslenging er uunngåelig. Eventyret har såvidt begynt og allerede ligger det haugevis med skjelett ved dine føtter!

    Selv om historien er tynn som flatbrød er gameplay og spillopplevelsen helt overlegen. Anvil of Dawn er langt og åpent spill. Du har friheter til å gå hvor du vil når du måtte ønske, og på ingen måte trenger du å følge de råd som blir gitt. Verdenen «Tempest» skildrer er en krigherjet og knust affære hvor farer lurer overalt. Uforsiktighet har aldri gagnet eventyrere før og ei heller her. Vi anbefaler at du lagrer ofte og over flere filer, slik at du slipper å miste for mye tid når mannen med ljåen banker på døra.

    Dette er et spill myntet på nybegynnere innen sjangeren. Dette er spesielt tydelig i at inventarskjermen din har uendelig plass og karakternivåer er tatt vekk til fordel for «lær ved å gjøre»-prinsippet. Istedenfor å få erfaringspoeng for å hakke ned fiender, belønnes du isteden for måten du tar de ned på – et prinsipp senere gjort hipt av spill som «Dungeon Siege» fra Gaspowered Games. Derfor er det ikke lett å bli god i alt, så det vektlegges at du fokuserer på gitte typer våpen eller magi for å lettere håndtere ferden videre senere.

    Verdenen er todelt: Et gigantisk verdenskart med pre-rendrede 3D-omgivelser mye i samme stil som Myst, og en utforskningsdel hvor du møter NPC-er, banker fiender, løser gåter, bruker magi og finner objekter.

    Magi er fokusert rundt ikoner du lett bare trykker på og etter litt automatiske håndbevegelser aktiveres. Totalt finnes det mer enn 25 forskjellige å lære, hver fundamentert i en av grunnelementene vann, ild, lyn, jord og vind. Mana regeneres sakte, men sikkert over tid og kan gjenfylles ved å spise såkalte «magiske planter». Vi holder en femøring på fleinsopp, hvordan ellers har alle magikere blitt så rar i hodet?

    Skulle du stå fast eller trenge hjelp er det mange gode råd å finne i den innebygde hjelpefunksjonen (aktiveres med «F1»), samt å lese manualen som vi også har lagt ved her. Det er en fin måte å avklimatisere inngangsportalen for nybegynnere, eller de som ikke er kjent med New World Computing sine titler fra før.

    Autokart mye likt det vi kjenner fra Ultima Underworld-serien er også her for å gi råd og oversikt på hvor du er til enhver tid. Med ikonforklaringer og muligheten til å notere selv på kartet er mye lagt til rette for å lett kunne orientere seg i landskapet og de utallige grottene ethvert rollespill er nødt til å ha.

    Grafisk er Anvil of Dawn svært lekkert. Animasjoner og detaljer er svært detaljerte og gir en fargerik opplevelse på reisen gjennom «Tempest». Fiender er varierte og alt fra trivielle til fryktinngytende og tekturer for hvert område gjenspeiler godt omgivelsene de prøver å skildre. Musikkbiten sitter også veldig godt i førersetet for all sverdkamp og magikasting som unektelig kommer til å skje, og er alt fra lavmælt og mystisk, til pompøst, ridderlig, eventyrlig og middelaldersk. En salig blandig som fungerer svært godt og står til toppkarakter.

    For å toppe hele kaken er også all dialog med ekte snakking. Jepp, et saga blott er alle de dagene med å lese hundrevis av linjer tekst og tenke seg til hvordan alle høres ut, her kan du faktisk høre dem. Selv om stemmeskuespillet aldri kommer til å vinne noen pris er det akkurat godt nok til å ikke være til verken bry eller distraksjon fra det du er her for å oppleve – nemlig redde verden. Hvis du liker tekst derimot, finnes riktignok muligheten til å slå på undertekster også.

    New World Computing gjorde mye veldig rett i det herrens år 1995 med Anvil of Dawn. En positiv overraskelse i form av et underholdende rollespill som møysommelig balanserer den fine linjen mellom utforsking, kamp og gåteløsing og gjør det meste rett. Rett og slett en rollespillfest for nye såvel veteraner til sjangeren. Med hovedvekt på å være enkelt å spille er det lett at timene renner avgårde til langt på natt i et desperat forsøk i å finne bare en til nøkkel, åpne en ekstra dør eller nedkjempe litt flere ugangskråker.

    Vi stapper vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse i sekken, lader armbrøsten med goblins og håper det kan være til hjelp i ferden for å stoppe ondskapen en gang for alle!

    Merknader
    For å åpne inventarskjermen, trykk C
    For å angripe, trykk venstre eller høyre mustast på fienden. Knappen tilsvarer hvilken hånd du angriper med.
    Ryggsekken din kan inneholde utallige objekter, men mye vekt vil sakke deg ned.
    Journalen inneholder alltid oppdatert informasjon.
    Kartet er uvurderlig når det kommer til hva som er hvor. Bruk og notér flittig!
    Og sist, men ikke minst: Lagre ofte!
    Score summary
    • icon Graphics : 6
    • icon Sound : 6
    • icon Gameplay : 5.5
    • icon Story : 2
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : 2

    Game permalink:

    Comments