Game cover for Astro Fire
Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1994
Releases
N/A
Age rating
Everyone
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

Shoot down asteroids and various enemies in this arcade shoot-em up.

Published: 12.12 2007 by retrospirit-bot

Screenshots
Game screenshot of Astro Fire
Skjermbilde fra Astro Fire
Game screenshot of Astro Fire
Skjermbilde fra Astro Fire
Game screenshot of Astro Fire
Skjermbilde fra Astro Fire
Game screenshot of Astro Fire
Skjermbilde fra Astro Fire
Game screenshot of Astro Fire
Skjermbilde fra Astro Fire
Game screenshot of Astro Fire
Skjermbilde fra Astro Fire
Game screenshot of Astro Fire
Skjermbilde fra Astro Fire
Game screenshot of Astro Fire
En skjerm du frem til å se i det grusomme Astro Fire.
Game screenshot of Astro Fire

Arkadespill har vært med siden tidenes morgen, og gått hånd i hanske med ulike konsoller. Alt fra originale Asteroids frem til moderne tolkninger for sjangeren, er alle basert på samme prinsipp; skyt alt som beveger seg, sank bonuser og gjenta. Astro Fire, som en av mange, prøver seg med sin vri.

Med det lite oppfinnsomme navnet skjønner man fort hva det dreier seg om. Asteroider, ugangskråker samt andre ulike ymse utenomjordiske fartøy svever rundt på brettet, og alle vil ha en bit av romskipet ditt i midten. Godt klamret til skyteknappen flyr du rundt for å skyte alt som beveger seg, sanker oppgraderinger til skipet og bonuser for å øke poengsummen. Det som potensielt er en genial oppskrift på hodeløs underholdning, er på ingen måte bra gjennomført her.

Det første som slår deg er hvor lite variasjon det er mellom fiendene, og de fleste er totalt uengasjerende. Blottet for noe som helst annen en hver sin designerte kjipe bevegelsesmønster, forsvinner de raskt i glemmeboken etter at du har pepret de full av intergalaktisk bly. Shareware-versjonen hadde en av de totalt 3 episodene, og hver episode har rundt 20-og-noe brett. Ettersom det ikke finnes noen merkbar indikator på at du har byttet brett, annet enn at fiender byttes ut nå og da, er det vanskelig å fastslå. Hvis du føler for å telle burde du kanskje vurdere en å finne på noe annet.

Hvis du allerede ble sliten av fiendegalleriet, vil oppgraderingene sende deg enda lenger ned. Her finnes tre (TRE!) typer skudd; du starter alltid med noen ertelignende kuler som er totalt ubrukelige, og kan oppgradere de ved å plukke opp karamellfargede bonuser til en anelse bedre. Der stopper det hele. Neste våpenbonus er en sølvgrå medalje som gir deg skytt foran og bak, men det er hele historien. På toppen av det hele har du en tidsbegrensing på hvor lenge oppgraderingen varer, slik at du er avhengig av å plukke opp tilsvarende våpenbonus for å fortsette å nyte godene. Når tiden går ut, forvandles våpenet tilbake til ditt elendige begynnersprettert og er fullstendig ubrukelig på de senere brettene. Plukker du opp en karamellfarget bonus når du allerede har det beste våpenet, får du en novalignende eksplosjon som sender kuler i alle retninger. Er du heldig befinner det seg fiender i nærheten, men ettersom den er like svak som resten av skuddene dine, er den tilnærmet ubrukelig den også. Utover dette finner vi to andre bonuser; røde juveler for helse, og lilla for ektra liv. Flere hadde ikke vært nødvendig hvis man hadde hatt muligheten til å oppgradere våpnene sine mer.

Frustrasjonen brer seg ytterligere når man tar en nærmere inspeksjon på kontrollene. Du styrer skipet med piltastene, men hver eneste handling har en viss forsinkelse, og svingradiusen er en sørgelig historie i seg selv. Akkurat hvor sørgelig blir først skikkelig tydelig når du trenger å sanke bonuser som er langt vekk, og trenger å navigere mellom fiender for å komme dit. Du kan ikke bremse farten idêt du har momentum, og er avhengig av å snu skipet og gi gass i motsatt retning hvis du skal ha håp om å treffe noe når du kjører for langt. Svakhetene med kontrollene forsterkes når det er mange fiender på skjermen. Er du først uheldig og treffer fiender blir du sendt som en flipperball ut i en retning, med minimal tid på å rette kursen rett vei. Som regel tilsvarer dette umiddelbar død på de brettene hvor de flyr mye småbiter.

Grafisk skilter heller ikke Astro Fire med noe nytt eller spennende. Statiske bakgrunner og svært dårlig gjør dette til en traurig tidtrøyte. Spillet er også blottet for musikk, og det er begrenset hvor lenge du orker å høre på "pjoing! pjoing!"-lydene fra våpenet ditt. Heldigvis kan du slå dem av ved å trykke "S".

Det er lite nytt å skimte under solen her, selv om det på mange måter var grei underholdning i 1994. Men tatt i betraktning alle de moderne tolkningene av det originale Asteroids, står Astro Fire tilbake som altfor svakt til å kunne bety noe som helst. Det er lettere "grei" underholdning i 5 minutter før de faller altfor kort, og forsvinner langt, laaangt ut i verdensrommet - uten en lyd.

retrospirit-bot's avatar
By Retrospirit-bot - 12.12.2007

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Astro Fire

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!