• (0)
  • (1)
  • (0)
  • (0)
Game cover

Caesar

Platform iconDOS 1992 Strategy (real time)

Byplanleggingssimulator i samme ånd som Sim City - men under romertiden. Hold dine innbyggere glade, utdannet, matet og engasjert gjennom å bygge akkurat slik du ønsker. Rom var ikke bygd på en dag, men hvor lang tid bruker du?

Game published on 13.12.2009 by Coreus

Editor rating
2.5
User rating (1 votes)
2

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (8)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (8)


    Skjermskudd fra CaesarSkjermskudd fra CaesarSkjermskudd fra CaesarSkjermskudd fra CaesarSkjermskudd fra CaesarSkjermskudd fra CaesarSkjermskudd fra CaesarSkjermskudd fra Caesar

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Sim City i Romertiden, rundt et par hundre år etter Kristi fødsel. Krig, politikk, velferd og diplomati er alle krav på dagsorden når riket roper etter en ny formann. Roma ble ikke bygd på en dag sies det, så hvor lang tid bruker du? Har du det som trengs for at samfunnet skal gå rundt, eller blir dette noe som aldri blir nevnt i historiebøkene?

    Det ligner umiddelbart på en merkelig miks mellom Populous, Civilization og bybyggeren Sim City, med en grafikk til tider likt The Seven Cities of Gold. Ikke nødvendigvis en dårlig ting det. Mellomsekvenser er tegnede stillbilder, og viser viktige møter eller avgjørelser i sin prakt.

    Men å drive å vandre rundt i lendeklede med lauvbærkvister på hodet og et vinglass i den ene hånden har aldri vært en god plan for å få ting gjort. Her trengs det å bygges by, og by skal det bli! Et problem dog, ingen starter på toppen så du må bevise at kan takle de store spørsmålene ved å starte i det små. Med en liten provins går ting i å lage det ultimate tettsted alle folk snakker om. Her må både agrikultur, «veivesen» og regler være på plass.

    For å hjelpe deg på veien har du slaver som fungerer som selve ryggrader i byggemaskinen. De står for nye konstruksjoner såvel som vedlikehold av eksisterende infrastruktur. Via møter, eller såkalte «forum», får du innblikk i hva samfunnets borgere mener om jobben du gjør. Kanskje mangler det politi i noen deler av byen, det kan tenkes at skatten er for høy og hva folket synes om det generelle prisnivået.

    På lik linje med Civilization kommer ikke all ekspansjon enkelt, vedlikehold av byen sin er en ting, men å holde den trygg mot barbarer og hva annen styggedom som finnes, er ikke lett. Derfor trenger man en hær, fundamentert i skattebetalernes penger. Ettersom Caesar ikke har noen innebygd kampsimulator, sender du styrkene ut, og får vite av resultatet senere.

    I følge kilder på veven, er det dog mulig å koble sammen Caesar med spillet Cohort II – et krigs/strategispill satt til den Romerske tiden. Har du begge, kan du styre kampene selv, en fiffig detalj. Tenk hvis man kunne styre økonomi og logistikk i Transport Tycoon, men styre flyene via Train eller Flight Simulator? Det er en god idé vi syns er nyskapende. Kanskje ikke spesielt mye brukt, men det gjør ikke nødvendigvis noe.

    For de som slurver i styrestolen, venter misfornøyde beboere. Går det skikkelig langt, ender det i opptøyer som du må betale dyrt for å komme ut av. Enkelte ganger er dette ensbetydende med «Game over», så du bør ha en god unnskyldning til Keiseren skulle skuta skli så langt vekk i kurs.

    Gjør du derimot en god jobb, venter det tøffere oppdrag på deg. Her er det bare å holde i togaen og forberede seg på pertentlige snipper fra overklassen hvor kun det beste er nok, freidige fruer som liker lange, varme bad og siviliserte fjes som har over middels krav til hvordan infrastruktur, helsevesen og underholdningstilbudene skal være. Er du heldig, kan du se frem til å regjere Roma som keiser Caesar i egen person! Men, veien dit er lang.

    Bysimulasjonen er delt opp i to deler, den ene fokuserer på riket ditt, dvs. den flaten du kan bygge på. Kart og startposisjon blir tilfeldig generert for hvert spill, en tilfeldig plass rundt middelhavet. Det er i denne modien hus, underholdningstilbud og viktig infrastruktur bygges. Den andre gir deg oversikt på hvordan landet i litt større målestokk ser ut rundt deg. Barbarske provinser eller viktige (fremtidige) samarbeidspartnere er alle spredt rundt om på kartet. Se på det som en strategisk oversikt på hvem som invaderer hvem, med muligheter til å styre egne tropper ut i krig, eller beskytte mot en invaderende styrke.

    Som i alle byggespill er viktig at spilleren aldri føler det er vanskelig å komme igang, tidlig suksess gjør ting mer underholdende og vekker appetitten for mer. En skulle tro at man hadde lært fra skrekkeksempler som Captain Blood og Populous hva grensesnitt angår, men Impression står på sitt. Det som stopper Caesar i sin ekspandering, er selve menyene. For det første er mange av ikonene vanskelig å tyde. Hva, bygger jeg noe som ligner en vannpumpe når jeg trykker ikonet som ligner på noe fra statistikken? Åja, så det er veibygging dette? Såklart, ikonet ser ut som et telt. For det andre er måten muspekern låses fast terrengoversikten etter at et menyvalg er gjort, utrolig irriterende. Skal du bygge hus, markerer du hus-ikonet i byggemenyen, og muspekeren hopper ut i terrenget for bygging. Ønsker man å bygge noe annet, kan man ikke bare velge det rett fra menyen igjen. Dytter du muspekern over byggemenyen scroller du nemlig sørover. Det trengs nemlig litt høyre musknapp-magi for å «deaktivere» modien man er i. Dette frigjør pekeren til å velge det man ønsker. En fantastisk tungvint måte å lage effektiv by på.

    Litt på samme måte som Sim City-serien, trår Caesar litt varmt og prøver seg frem med hva som fungerer. Det er til tider litt frustrerende og tungvint, men idéene er gode. Klarer man å ignorere de små irritasjonsmomentene er det mye underholdning for alle aldre her. Heldigvis skulle serien bli endå bedre, nærmere bestemt 3 år senere når kanontittelen Caesar II kom ut. Se opp vår omtale av den snart!
    Score summary
    • icon Graphics : 3
    • icon Sound : 2.5
    • icon Gameplay : 2.5
    • icon Story : 2.5
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : N/A

    Game permalink:

    Comments