• (0)
  • (1)
  • (3)
  • (1)
Game cover

Call of Chtulhu: Shadow of the Comet

Platform iconDOS 1993 Puzzle Horror

No game description available yet

Game published on 16.12.2010 by Møggel

Editor rating
4
User rating (1 votes)
1

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (5)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (5)


    Skjermskudd fra Call of Chtulhu: Shadow of the CometSkjermskudd fra Call of Chtulhu: Shadow of the CometSkjermskudd fra Call of Chtulhu: Shadow of the CometSkjermskudd fra Call of Chtulhu: Shadow of the CometSkjermskudd fra Call of Chtulhu: Shadow of the Comet

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Som nevnt flere ganger, er undertegnede en stor fan av Lovecraft universet. Gleden var stor da jeg fikk muligheten til å omtale Shadow of the Comet.

    Året er 1834. Stedet er Illsmouth i New England. Den britiske vitenskapsmannen, Lord Boleskine, har mistet forstanden etter å ha studert gamle ritualer og observert Halleys komet. Nå, 76 ås senere, er Halleys komet tilbake og den onde astronomen John T. Parker har reist til Illsmouth for å grave frem sannheten rundt Boleskines oppdagelser, samt å se kometen selv. Stakkars John Parker har ingen anelse om hva han står ovenfor, og du, O' Stakkars Spiller, blir tatt med i en reise i gammel og forglemt kunnskap om de eldre guder, galskap, og makt hinsides fatteevne. Chtulhu f'thahn!

    Spillet har en fengende historie. Da jeg har spillt historien som spillet baserer seg på som tabletop rollespill, kjenner jeg historien inngående, og jeg må helt ærlig si at spillet presenterer historien så og si perfekt slik jeg kjenner den. Imidlertid er det dessverre kun historien jeg synes spillet leverer på.

    Grafikken er i grunnen helt OK. Tatt grafikken på spill fra samme år, eksempelvis Star Control II, er jeg ikke imponert, men heller ikke skuffet. Jeg hadde helt ærlig håpet på litt bedre kvalitet. Animasjonene og kuttscenene trekker imidlertid grafikkscoren opp.

    Lyden er et kapittel for seg selv. Ikke bare er samplingkvaliteten subpar, men jeg opplevde også til min store irritasjon at taleeffektene ble spillt av fortere enn grafikkanimasjonen, og det var til tider vondt å høre på. Lydbildet fra samtidsspill på den tiden var dog av bedre kvalitet.

    Gameplay er et litt interessant fenomen. I motsetning til hva jeg har vendt meg til fra slike puzzle/horrorgames, har spillet highlight av interessante objekter innen rekkevidde av karakteren du styrer. Dette gjør jo spillet enklere, men hjelper ikke mye når kontrollene er slik de er. Manøvreringen av karakteren er til tider krøkkete, og man kan ikke klikke der man vil at karakteren skal gå. Man må nemlig bevege muspekeren mot kantene på skjermen for å få karakteren til å bevege seg i retningen.
    Videre kan jeg også trekke fram det ukonvensjonelle oppsettet av input for å progressere i en konversasjon.

    Alt i alt - jeg hadde høye forhåpninger, men spillet innfridde ikke. Jeg vil anbefale nykommere til å hoppe glatt over denne og heller prøve seg på Call of Chtulhu: Prisoner of Ice.
    Score summary
    • icon Graphics : 4
    • icon Sound : 3
    • icon Gameplay : 3.5
    • icon Story : 5.5
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : 3

    Game permalink:

    Comments