Chip 'N Dale: Rescue Rangers

Chip 'N Dale: Rescue Rangers

Game cover for Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1991
Releases
Age rating
Everyone
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

Hjelp de to små ekornene Chip og Dale med å redde byen fra den onde Fat Cat i dette plattformspillet. Støtter to spillere samtidig.

Published: 23.12 2011 by Mopteh

Screenshots
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers
Game screenshot of Chip 'N Dale: Rescue Rangers
Skjermskudd fra Chip'n'Dale: Rescue Rangers

Da er det bare en dag igjen til jul, og for de som synes ventetiden har vært lang — frykt ikke! Dagens luke inneholder nemlig Chip'n'Dale: Rescue Rangers, og jeg kan garantere at idet du starter denne godbiten blir det julaften på null tid!

Dette spillet er et spill jeg faktisk ikke har spilt fra før, og derfor var det i utgangspunktet ikke en nostalgisk opplevelse for meg. ...trodde jeg! Det varer ikke lenge før tittelsporet fra 80- og 90-tallet ljomer ut gjennom headsettet mitt, og jeg er nødt til å vrenge volumet opp til litt under trommehinnesprekknivå. I noe som kan høres ut som en dårlig audition til både Idol og misheardlyrics.com synger jeg av full hals, akkurat som jeg gjorde da tittelsporet startet på TV-skjermen som liten. Allright, it's time to save the world! – eller, ihvertfall et av medlemmene i Redningspatruljen. emoticon wink

Historien i spillet er som den har vært så mange ganger før, og i likhet med tv-serien går vi aldri lei. Mr. Katz har lagt en ålesleip plan for å bortføre Redningspatruljens geni; Fiksi. Snille som de er, Snipp og Snapp altså, biter de rett på, og mens de er ute for å redde en kattunge — for hvem vil vel ikke det? — sniker Mr. Katz seg inn for å bortføre Fiksi. Det er her historien starter, og man begir seg ut på en farefull ferd gjennom lekebutikker, vannverk, parker og andre tenkelige steder for å redde Fiksi. Du velger først om du skal spille som Snipp eller Snapp, og blir så kastet ut i det. På veien får du hjelp av Monty, som kan åpne dører i sin leten etter ost, og ZumZum som stikker alle fiendene på veien i en begrenset tidsperiode, men du må klare deg uten Snipp eller Snapp, avhengig av hvem du valgte innledningsvis. Underveis får du også kontakt med Fiksi, og hun gir deg gode råd og tips for hvordan du skal forsere de neste hindrene — hun har nemlig funnet opp en telefon, og har også tilsynelatende nettopp gått igjennom alle brettene før deg. Kjempekjekt, du vet hva som kommer, og kan egentlig ikke gjøre så mye annet enn å spille igjennom brettene.emoticon tongue

Spillet er lagt opp som et plattformspill uten muligheten for retrett, det vil si, har du først gått for langt, så kan du ikke gå tilbake, og må derfor legge opp en strategi som gjør at du får med det alle bonuser og samleobjekter på første gjennomgang. Selvfølgelig, går du rett forbi fiendene kommer heller ikke disse tilbake. Min strategi var å få med meg alt på veien, men uten noen innlysende forklaring på hvorfor jeg samlet ting, gikk jeg tilslutt lei og pløyde rett igjennom. Det var vel så moro, og målet var jo selvfølgelig å frigjøre Fiksi så fort som mulig. Fiendene ble du kvitt ved å kaste ting på dem, og avhengig av hva du kastet måtte man enten kaste en eller flere ting på dem. Innlysende nok må man kaste flere ting på fiendene senere i spillet enn de man møter på første brett. Ellers er det ikke noen veldig lærekurve. Man går, man hopper, man kan ikke snu, og man plukker opp ting. Plukker man opp tunge ting kan man ikke hoppe så langt eller høyt som uten baggasje. Det som gjør spillet vanskeligere etterhvert er at fiendene kommer raskere på, de har distanseangrep, uforutsigbare bevegelsesmønstre og tåler flere angrep. På denne måten følte man aldri at spillet ble for lett, ei heller for vanskelig.

Som jeg allerede har nevnt var lyden helt fantastisk. Ikke bare fordi den var i få bit, men også fordi den vekker gode minner fra en tid man satt 2meter fra TV i pysjen, lenge før foreldrene hadde stått opp. I de «vanskeligste» situasjonene må jeg faktisk også innrømme at lyden ble filtrert ut til fordel for «intens konsentrasjon», og på den måten ikke fungerte som støy når man måtte konsentrere seg, men heller som et kjærkomment supplement til en ellers fullkommen spillopplevelse.

Grafikkmessig er spillet absolutt på høyde med alt annet som kom ut til denne konsollen, med glade farger og en sjarmerende enkel 2D-setting. På et plattformspill som dette er det faktisk akkurat det man er på utkikk etter, og ønsker man seg mer av grafikken enn dette, da tror jeg kanskje ikke dosspirit er det rette stedet.

Så, hva venter du på? Trykk på last ned og gjør som meg — forhindre at Mr. Katz får utnyttet hjernen til Fiksi i det ondes formål. Dessuten skal du se at det blir julaften i en rasende fart, og du kommer til å føle deg som et barn igjen. Og hva er vel ikke hensikten med jula foruten å bringe tilbake de gode minnene fra barnsben av? Nei, som de sier i eventyret: Snipp, Snapp, ZumZum – da var eventyret igang!

Mopteh's avatar
By Mopteh - 23.12.2011

Score summary
Graphics
5
Very good
Sound
5
Very good
Gameplay
5
Very good
Story
4
Good
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
2
Pretty easy

Overall: 5

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Chip 'N Dale: Rescue Rangers

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!