• (0)
  • (0)
  • (1)
  • (1)
Game cover

Commander Keen 2: The Earth Explodes

Platform iconDOS 1990 Platform

Series: Commander Keen

No game description available yet

Game published on 02.12.2008 by Coreus

Editor rating
3
User rating (1 votes)
5

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (8)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (8)


    Skjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth ExplodesSkjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth ExplodesSkjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth ExplodesSkjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth ExplodesSkjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth ExplodesSkjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth ExplodesSkjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth ExplodesSkjermbilde fra Commander Keen 2: The Earth Explodes

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Etter at planen om å strande Keen på Mars i episode 1, har Vorticonene tatt turen med sitt moderskip til jorden, men intensjoner om å sprenge jorden i fillebiter! Her trengs det hjelp fra den 8-årige gutten Billy Blaze som vet inderlig godt å lage intergalaktiske cruisere fra hermetikkbokser og gummistrikk. På med hjelmen, «the final frontier» neste!

    Moderskipet til Vorticonene, som forøvrig ser ut som en flat hund, står parat med sine tantalus-kanoner, klar til å tilintetgjøre alle store byer på jorden. Utslettelse av jorden betyr ingen skole for Commander Keen, noe som han ved første øyekast ikke nødvendigvis behøver å være negativt. Dog, jorden er også kjekk å ha, så han bestemmer seg for å liste seg ombord for å sette en stopper for galskapen.

    Din første oppgave blir å lokalisere kanonene og sette de ut av spill. Hvilke brett som har disse kan du som regel se på oversiktskartet. Inne på brettet må du slå av eller ødelegge kanonene ved en bryter. Men pass på, trykker du på feil fyrer du isteden av kanonen og jorden blåses vekk!

    Heldigvis har du hoppestaven i baklomma fra forrige gang, slik at du kan komme deg opp og frem nokså raskt. Kontrollene har ikke endret seg spesielt fra før, du hopper normalt med «CTRL» og vipper frem hoppestaven med «ALT». Trykker du begge skyter du. Ved å trykke «CTRL» når du bruker hoppestaven, når du høyere opp. Enkelt.

    Men det er vel det eneste som er enkelt med «Commander Keen II: The Earth Explodes». Vanskelighetsgraden er høyere enn forrige gang, og fiendene flere og tåler mer. Spesielt glade er de i å hoppe nesten alle sammen, for mer uberegnelighet på brettene. Ammunisjon er det heldigvis rikelig med, på de riktige brettene riktignok. Der er noen brett som er nesten rensket for dem, og appåtil overdoset med fiender. Hvis du ikke allerede har nok krutt i lomma, kan du bare glemme å klare det uten særdeles store doser flaks.

    Som før er poengbonuser spredt rundt om på brettene. Fra herlige pikselhamburgere og brusbokser, til sjokolader og annet ymse, bygger de alle på poengsummen din. Hvert 20000 poeng gir deg et ekstraliv, noe du antageligvis ikke behøver ettersom du kan lagre hvor du vil, som tidligere i serien. Riktignok starter du på begynnelsen av brettet, uavhengig hvor på brettet du lagret, men det er vesentlig bedre enn å starte helt forfra igjen.

    Visuelt er det så godt som ingen forandringer å finne, og lydeffektene er fortsatt god gammel pc speaker. Litt «pling, plong, sprak» over det hele med andre ord, og er en anelse for enkel. Man skulle tro at Sound Blaster var blitt noenlunde husvarmt i 1990, men ikke i Keen sin verden. Dog, det bedret seg senere etter triologien.

    For alle plattformavhengige skuffer ikke dette andre møtet med «Commander Keen», tvert imot; det har flere brett, en brattere vanskelighetskurve og mer av de onde. Historien fortsetter der forgjengeren slapp, og alt i alt er tilfredstillende i sin egen rett. Likevel hadde vi gjerne sett bedre bruk av både lyd og grafikk for her er det forbedringspotensiale. Sammenlignet med andre rundt samme år og sjanger, vet vi at de kunne nok ha gjort bedre.

    Men som med de fleste triologier på 90-tallet (3 i en spillserie var veldig populært på denne tiden), baserte resten i serien seg på motoren/grunnlaget fra det første spillet i serien. Dette gir lavere utviklingskostnader og kortere tid før et nytt spill kunne finne veien til butikkhyllene. En smart modell for å tjene raske penger på noe populært. Det skjedde med «Wolfenstein 3D», «Jazz the Jackrabbit», «Jill of the Jungle» og «Dangerous Dave» - folk ville ha mer innhold, og det fikk de.

    De fleste kjenner «Commander Keen», og hans andre eventyr i triologien om «Invasion of the Vorticons» er bedre enn hans første, selv om alle ser og spilles noenlunde likt. Forskjellene ligger mest i innholdet og variasjonene mellom dem. Se opp når vi prøver å redde Keen i det siste spillet i triologien, «Commander Keen – Keen must die!» i en omtale nær deg.
    Score summary
    • icon Graphics : 3
    • icon Sound : 2
    • icon Gameplay : 3
    • icon Story : 3
    • icon Difficulty : N/A
    • icon Learningcurve : N/A

    Game permalink:

    Comments