• (0)
  • (1)
  • (2)
  • (2)
Game cover

Die by the Sword

Platform iconWindows 1998 Action Adventure Fantasy

Third person slashing game where you have to rescue your girlfriend Maya from evil. It introduced gib targeting, allowing the player to strategically sever limbs of enemies in combat.

Game published on 23.12.2013 by Nocturn

Editor rating
2.5
User rating (2 votes)
4

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (7)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (7)


    Die by the swordDie by the swordDie by the swordDie by the swordDie by the swordDie by the swordDie by the sword

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    No compability data found
    We have no data on how compatible this title is. Please refer to the list below for emulators on various platforms.

    Review


    Die by the sword tar deg på en rundtur i hvordan man ikke skal skrive eller fortelle en historie. De starter med å ta inspirasjon fra tjukkas rørleggeren Mario; kjæresten din blir kidnappet av ulve-mennekse-dverger, kalt kobolts. Like etter befinner du deg i rollen som Enric, en ridder som ser sin kjære Maya blir bortført, og ja, det er vel cirka hele historien og karakterene i spillet oppsummert. Treyarch viser at de ikke legger noe imellom testosteronet når de laget spillet, historien er bare ett svakt bakteppe til det som egentlig spillet gjelder, blod, gørr og babes.

    Spillet er en tredjeperson slasher, som legger vekt på ordet slasher til det fulle. Utviklerne skal ha for å tenke utenfor boksen når det gjelder kontrollene, og dette var deres salgspitch. Du kontrollerer Enric sin høyre arm med musen, som gjør at det du gjør med musen gjør også Enric. Det er ikke tilfeldig at hans høyrearm er armert med et sverd som kan lage mos av det meste. Hvor enkelt det er å styre spillet på denne måten, er derimot en helt annen historie. Du vil irriterer deg grønn over hvor vanskelig det er. Ikke nok med at spillet er hella-vanskelig fra før av, så ligger irritasjonsmomentet i hvordan man skal få ordentlig dreis på svingen til sverdet, det virker rett og slett tregt. Det stopper ikke der, når spillet går over i «kampmodus» så setter spillet opp en kamerastyring som ikke blir å vinne noen Oscar. Her er det spillet feiler i min bok, kontrollene og dens kameravinkler. Når man kommer inn i spillet derimot, som vil kreve tålmodighet og dyktighet, så er det en forstyrrende og bizarr tilfredsstillelse å smeise av lemmene til motstanderen din, som gjør at du vil fortsette. Det skal sies at de har lagt opp noe som kalles «arcade mode», som gjør at du kan bruke tastaturet til å kontrollere sverdet, ikke at det heller er enkelt i starten, så regn med et slit uansett hvilken metode du velger.

    Spillet prøver ikke å legge skjul på at det er blodig med et navn som spillet innehar. Fra første stund så har du mulighet til å kutte av hvilket som helst lem på kroppen til din motstander. Kampen er ikke automatisk over bare man har kuttet av høyrearmen, man har jo alltids venstre å fortsette kampen med.

    Grafikken holder seg greit den dag i dag, og ser likt ut som Tomb Raider 1. Begge har til felles at de går for det meste i underjordiske grotter, og holder seg til det monotone. Spillets lydside er stille for det meste, og setter mest lit på at du liker lyden av kaldt stål mot kjøtt, og av og til utbruddene til Enric.

    Spillets litt kleine historie, og hvordan den blir fortalt er ikke akkurat magisk. De seige kontrollene og progresjonen i spillet hjelper heller ikke. Så er det vanskelig for meg å anbefale dette til min neste. Hvis du derimot har tid og tålmodighet så er det ett spill her som kan underholde deg i noen timer gjennom julen. Det skal sies når du greier å smelle av en arm eller to på din fiende så er det noe tilfredsstillende som gjør at du kan greie å fortsette din tur videre til å redde prinsessa.
    Score summary
    • icon Graphics : 4
    • icon Sound : 2
    • icon Gameplay : 2
    • icon Story : 0.5
    • icon Difficulty : 5.5
    • icon Learningcurve : 6

    Game permalink:

    Comments