• (1)
  • (1)
  • (3)
  • (1)
Game cover

Duck Tales: The Quest for Gold

Platform iconDOS 1990 Action Platform

Gulbrand Gråstein har utfordret Onkel Skrue om å være den rikeste anden i verden! Konkurranselysten som den gniene anden Skrue er, tar han utfordringen og flyr rundt i verden etter alskens skatter sammen med ole, dole og doffen og Rotor McDuck bak spakene. Petter Smart hjelper også til med reparasjoner, som du helt sikkert kommer til å trenge.

Game published on 21.12.2008 by Coreus

Editor rating
5
User rating (19 votes)
4.8

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (14)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (14)


    Skjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for GoldSkjermbilde fra Duck Tales: The Quest for Gold

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    90-tallet hadde utvilsomt de beste tegneseriene. Bombibjørnene, Teenage Mutant Hero Turtles og ikke minst Duck Tales. Lørdagsmorgenen var sikret sålenge Onkel Skrue, Donald og Nevøene var på flimreboksen. Alle kjenner intromusikken, den er legendarisk og synonymt med eventyr, spenning og mystikk.

    Er det noe dataverdenen ofte er tjent med, så er det å koble TV-verdenen med spillverdenen, til glede for både forbrukere og kollektkassen til utviklerne. Vel, det er iallefall teorien. Spill basert på den en eller annen lisens har i de siste årene blitt bevist utallige ganger nesten er automatisk fiasko, så hva får noen til å stå tidens løp bedre enn andre? At det er morsomt og underholdende såklart! Noe Disney og Incredible Software visste alt om då de laget Ducktales – The Quest for Gold.

    Onkel Skrue sitter å leser gjennom dagens inntekter etter å ha tatt seg et forfriskende pengebad, då han konfronteres av Gulbrand Gråstein. Han er rimelig lei av å «kun» være verdens andre mest rike person, og utfordrer Skrue til en en god gammeldags skattejakt verden rundt for å vise hvem som er den mest griske av dem alle.

    Satt på å slå Herr Gråstein, tar Skrue med seg en knippe kjente karakterer fra Andeby i oppdraget om å sanke mest mulig gull og gylden mynt på 30 dager. Til slutt skal begge formuene veies på en enorm vekt for å kåre en vinner. Brett opp armene, frem med klatreutstyr, fotoapparat og skattekart, dette blir ikke lett!

    Oppdrag velges fra verdenskartet, med morsomme navn bare Duck-universet kan, som f.eks Novay og Ali Babas huler. Det finnes fire forskjellige typer oppdrag, og alle utenom fotografering, går ut på å finne en skatt. Fra å vandre rundt i huler med en mumie i hælene, hoppeklatring i huler eller langs en elvebredd til fotografering av ville dyr er variasjonen god. Ikke alle har like stor avkastning iforhold til innsats vel og merke.

    På jakt etter skinnende metall i hulene gir deg kontroll over Onkel Skrue, niesene og nevøene hans. Som regel er det fire retninger man kan velge fra, men noen ganger er det færre fordi huler ikke alltid er arkitekturens venn med sperrede veier. Et lite kart helt nederst i venstre hjørne viser skattens plassering iforhold til deg, markert med en rød firkant, samt en litt sulten mumie som lumsker rundt på jakt etter neste måltid. Det er en fordel å finne skatten så raskt som mulig, fordi han beveger seg hele tiden! Pass bare på å unngå avsatser, de sender deg også rett hjem!

    Videre finnes huleklatringen, hvor du styrer nevøene iført hakkespettbok og klatreutstyr. Som med alt i spillet, styres de med piltastene, klatrer med oppoverpil og kan kaste klatrekroken ved å holde inne mellomromstasten og slippe i rett øyeblikk. Som med hulen, er ikke denne aktiviteten spesielt ufarlig den heller. Konstante fallende steiner, bjørner, B-gjengen og selv Magica Fra Tryll vil deg til livs, så her gjelder det å holde konsentrasjonen oppe. Husk også å plukke opp diamanter langs veien, og ta snarveier via de ulike huledørene!

    I samme stil som over, er forsering av elvebredden heller ingen dans på roser. Lianer og plattformer blir fort din beste venn ettersom både krokodiller, pantere, slanger og kokosnøttkastende apekatter har mange kjepper til akkurat ditt hjul. Perfekt timing og du unngår å bli sendt hodestups i elva, og slipper å bli mobbet av de andre endene.

    Hvis all «spelunkingen» blir litt for mye, avlaster «Netti» deg med litt jungelfotografering. Sikt på de sjeldne dyrene, og knips! Varierte bilder gir mest poengsum, og hvilke som gir ekstra gryn i lommeboken gis beskjed om før oppdraget starter. Det gjelder å være rask, fordi dyrene står ikke modell veldig lenge og har nok strengt tatt bedre ting å gjøre!

    Rotor McDuck står for all skyssen mellom oppdragene. Før du kan starte verken hulehopping eller klatrekasting må du fly til destinasjonen din. Dette gjøres med en enkel sekvens hvor du må ta av fra en flyplass, og lande på en i andre enden av brettet. Det er letter sagt enn gjort dog, for imellom lurer alt fra luftballonger med kjøleskap, til lynladede svartskyer og telefonlinjer som sender deg sprettende i motsatt retning. Motoren holdes igang ved å trykke mellomromstast, og styring skjer med de gode gamle piltastene. Merk bare at oppoverpil styrer flyet ned, og nedoverpil styrer det opp.

    I all skattejaktingen kan en fort glemme at man faktisk har en konkurrent! Gulbrand Gråstein vil, på samme måte som deg, seile rundt om i verden for å ta skattene før deg, så det gjelder å handle raskt. De stedene du har klart markeres med grønt, og Gråsteins med rødt. Av og til kniver Skrue og Gråstein om det samme stedet, noe som gjør flygedelen om til et kappløp. Den som klarer å komme først i mål, får en sjanse på å klare oppdraget.

    Før nevøene, skrue, eller hvem det måtte være, går hodestups ut blant farene, leser Ole, Dole og Doffen råd og tips til spilleren fra hakkespettboken. Disse kan ofte være lure å lese. McDuck kan når som helst gå tilbake til pengebingen for å prøve å tjene noen ekstra mynter på andre aktiviteter utenom skattejakt. Ingen rik and med respekt for seg selv overser all potensiell rikdom i aksjemarkedet, eller ved å ta et velfortjent stup ned i pengebingen for en sjanse om å finne ukjent, sjeldent og edelt metall!

    Skattejakt i Onkel Skrues skikkelse er som hånd i hanske, og når utførelsen er såpass god som den er her, er det bare å bøye seg i støvet. Etter 30 dager med intens jakt etter alt verdifullt, sitter vi tilbake med et fornøyd smil og en særdeles tjukk lommebok. Vi slenger vår utmerkelsesmedalje, «Golden DOS Spirit», på toppen av gullstabelen, og kan sove i trygghet om at ja, vi er fortsatt de rikeste i verden.
    Score summary
    • icon Graphics : 4
    • icon Sound : 5
    • icon Gameplay : 5
    • icon Story : 5
    • icon Difficulty : N/A
    • icon Learningcurve : N/A

    Game permalink:

    Comments