• (0)
  • (0)
  • (0)
  • (0)
Game cover

Eye of Horus

Platform iconDOS 1989 Puzzle Platform

No game description available yet

Game published on 01.12.2010 by Coreus

Editor rating
2.5
User rating (0 votes)
0

Rate this game

Rap sheet

  • Release year: 1989
  • Developer: Denton Designs
  • Publisher: Logotron
  • Game mode: Singleplayer
  • License: Abandonware
  • Age rating: all
  • Visits: 9557
  • Screenshots (8)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (8)


    Skjermskudd fra Eye of HorusSkjermskudd fra Eye of HorusSkjermskudd fra Eye of HorusSkjermskudd fra Eye of HorusSkjermskudd fra Eye of HorusSkjermskudd fra Eye of HorusSkjermskudd fra Eye of HorusSkjermskudd fra Eye of Horus

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Frister en tur til det gamle Egypt? Med sine sarkofager, faraoer og mytiske guder burde det være mange nok inspirasjonskilder til å mekke noe som er bra. Vel, her har vi en tittel som beviser det motsatte. Øredøvende musikk, ingen lydeffekter og hieroglyfer som eneste motstander? Dette lukter eldgammelt...

    Du er Horus, du vet, den gamle Egyptiske falkeguden, som våkner opp fra sarkofagen sin inni en eller annen pyramide. Her er ikke akkurat ting som man skulle forvente etter så mange år med absolutt ingen aktivitet. Hieroglyfene på vegger angriper deg og endeløse mange rom venter på å bli utforsket. Koblet sammen med en fortreffelig hendig heis vel og merke.

    Målet ditt er å våkne faren din, Osiris, til live. Altså den guden som er ansvarlig for alt som foregår i livet etter døden. Dessverre har han blitt delt opp i biter, og din oppgave blir å sanke de sammen såklart. Det betyr med andre ord god gammeldags spankulering gjennom et utall med fiendtlige rom på jakt etter deler av far din.

    Vel, det er fint og kjekt det, helt til du blir bombadert av den horrible musikken spillet piner deg igjennom. Glem «Sound Blaster» og «Adlib», her er det høytknakende «PC Speaker» som gjelder – og det er ikke av den gode sorten heller. Ikke nok med at den repeteres til det ugjenkjennelige, det stopper aldri, aldri opp. Slå av høyttalerne – ørene dine vil takke deg.

    Ingen lydeffekter er det heller, selv om «Horus» kan skyte. I kjent mytologisk stil kan du forøvrig forvandle deg til en kjekk falk når nebbet måtte ønske, noe som er helt nødvendig for bevege seg raskt. Og å være rask på labben er et must i Eye of Horus.

    Nå har det seg sånn at alt av fargemotiver på veggene rundt omkring vil deg til livs. Fra ting som ser ut som ballonger, til slanger, firkanter og fandens oldemor skytes de i uendelige rekker om du skulle komme for nære. Det er nesten umulig å unngå å ta skade, selv om du skyter deg vei. Hieroglyfer flyr mot deg i uendelige mengder, så kom deg hurtig forbi.

    I motsetning til de fleste plattformere, gir Eye of Horus fritt spillerom allerede fra start. Noen er såklart låst og krever rett type nøkkel for å nå, men det er nok å boltre seg i, om det er noe man vil? For selv om verden mer eller mindre er tilgjengelig og åpen, er det altfor få motivasjonsfaktorer og miljøforandringer til å være interessant. Kanskje er det kjekt å skyte papyrusruller i heseblesende hastighet fra nesetippen, men det er liksom alt? Å gå rundt i «menneskeform» gjør deg bare treg og sårbar og kun påkrevd for å styre heiser og plukke opp vaser, nøkler og annet vas.

    Kort oppsummert kunne vi ha skrevet hele omtalen med en setning: Fly rundt fra rom til rom, unngå flygende hieroglyfer og sett sammen bitene av Osiris.

    Det er lite her som gir incentiv til å verken prøve igjen eller komme seg videre. Foruten om kartfunksjonen, som til gjengjeld er nyttig, er Eye of Horus en eksperimentering av mange ting som kanskje virket skikkelig bra på papir, men som totalt tryner i praksis. Vi legger dog til at året var 1989 og at spillindustrien var en heksegryte av gode og dårlige idéer. Her er et godt eksempel på feil ende av den skalaen.

    Ikke verdt mer enn papprullene det er skrevet på sliter Eye of Horus med å gjøre noe som helst. Kanskje kan vi strekke oss til å si at noen av bakgrunnene er til tider fine å se på, men som alle vet gjør ikke grafikken et spill. Anbefales kun til spillhistorikere som vil leke med skjebnen av nådeløse og lite underholdende titler. Vår karakter stopper på 2. Spillet i seg selv får bunnkarakter, men vi legger litt godvilje til ettersom det er mulig å forvandle seg til en hauk. Og hauker er awesome.
    Score summary
    • icon Graphics : 2.5
    • icon Sound : 1
    • icon Gameplay : 2.5
    • icon Story : 1.5
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : N/A

    Game permalink:

    Comments