• (3)
  • (5)
  • (5)
  • (1)
Game cover

FIFA International Soccer

Platform iconDOS 1994 Sports

Det aller første spillet i FIFA-serien er isometrisk, lar deg velge kun 16 lag og har begrensede spillmodier. Likevel tilbyr det nok funksjonalitet og gameplay til å være et fantastisk fotballspill.

Game published on 06.12.2009 by Coreus

Editor rating
4.5
User rating (3 votes)
6

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (23)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (23)


    Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Skjermskudd fra FIFA International Soccer Ymse skjermskot fra det eminente FIFA 94!Ymse skjermskot fra det eminente FIFA 94!Ymse skjermskot fra det eminente FIFA 94!Ymse skjermskot fra det eminente FIFA 94!Ymse skjermskot fra det eminente FIFA 94!Ymse skjermskot fra det eminente FIFA 94!123123

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Spillet som startet en av spillhistoriens mest velgående og bestselgende serie noensinne; FIFA. Sporten som alle har en eller annen mening om, fikk bein å sparke med når EA hadde sitt å si om hvordan denne aktiveten best skildres i det digitale medium.

    I en sjanger lenge dominert av serier som Sensible Soccer og Kick Off, kom Fifa International Soccer med lange kontringer og høye spark for å feie vekk mesteparten av konkurransen. Med en isometrisk (skråstilt) vinkling av banen og spillere, istedenfor sett ovenfra, representerte dette noe helt nytt tilbake i 1993.

    FIFA 10 kan gå å legge seg

    Personlig er jeg ikke spesielt fotballfan. Voksne folk som springer etter lærkuler er begrenset underholdning, såfremt det ikke er nivå på det som f.eks VM eller EM – der er det iallefall mange høydepunkter hele tiden. Mye av det som avgjør om et spill basert på sport er underholdende, er at spillet i seg selv er gøy. Dette krever nøye balansering av nødvendige funksjoner, og luke vekk de man ikke har behov for. Online flerspiller? Nonsense! Velge alle mulige lag fra 5. divisjon og oppover? Pølsevev! Endre hvilke fotballsko hver spiller har? Nei, vet du hva!

    FIFA International Soccer er fotball på arkadenivå med kun det man trenger, og litt til. På lagsiden finner man nok til å være tilfredsstilt, nemlig 48 av dem, selv om Norge ikke er med. Spillmodier rangerer fra korte enkeltkamper til turnering, og du kan selv sette hvor lenge hver kamp skal vare. Det er til og med mulighet til å styre keeperen selv, noe vi likevel anbefaler alle utenom de mest hardbarkede til å prøve. Det krever treninger flere gang i uka!

    Uruguay visste aldri hva som traff dem...

    Videre kan du for hver kamp vurdere lagstrategier innen mannsoppdekning, formasjon og hvem som spiller hvor. Selv om ingen av dem er overdrevet komplisert, gjør de nok til å være nyttige og brukbare istedenfor «tomt ekstrastoff».

    Men nok om det, planlegging er kanskje halve jobben, men vi har kommet for å spille fotball, og Uruguay skal få så det griner! Laget mitt, Tyskland, står å tripper på banen og det er minst 30 grader i skyggen. Banen er tørr og publikum roper uforståelige heiarop ingen har hørt før, men lagene virker likevel optimistiske.

    Kampen starter med å velge krone eller mynt, og vinneren får fritt vrake i banehalvdel eller å starte med ballen. Mynten kastes, og mitt lag taper selvfølgelig. Datamaskinen velger så godt som alltid ballen, så jeg som kaptein står fritt til å velge hvilken side vi skal starte å score fra først.

    Fløyta går, og motstanderen flesker ballen til nærmeste medspiller. Paulo Amapaolo på Uruguay er ikke vanskelig å be når det tjukner til i taklingene, men Joerg Rohrer ordner opp i en ellers så kaotisk midtbane. Ballen går langt, og til Heini Lenhardt som lukter mål som spiss. Lenhardt flesker fra midtbanen, rett under nevene til keeper og i Måååål! Vi leder 1 – 0, og klokka har såvidt nådd halvannet minutt. Her blir det målfest!

    Uruguay er i siget, ballen går veggimellom som en annen sprettball, og ender opp hos Paulo Amapaolo som sniker til seg en irriterende uttelling. Stillingen er 1 – 1, og spenningen stiger. Disse hersjens utlendingene skal få bank hvor det svir mest – i akillessenene!

    Det drar ut i det lange og brede, stillingen er nå 4 – 4 og vi har passert både første og andre ekstraomgang og ting går over i «Sudden Death». Bare ett mål nå så vinner vi, men den hersjens lærkulen vil ikke inn. Og når håpet var på bunn tipper Uruguay inn seiersmålet til 5 – 4. Tyskland har tapt mot et degos-lag fra Ingenmannsland!? Ved min grandonkels trange teppeloft!?! Her trengs det omkamp, disse skal få så det svir når vi setter Eichborn og Joerg som spiss. Deutchland über alles!

    Det er vanskelig å ikke rive seg med når enkel underholdning går over til noe mer. Kampånden våkner i alle og enhver - for vinne det skal man. Ettersom det er mulig å slå av kort og dømming, er det fritt frem for å skru på et par ekstra skarpe knotter før kampen, for det lille ekstra på motstanderen.

    Spillernavn vi aldri har hørt om...

    Basert på ekte internasjonale lag, men med fiktive navn på spillerne er dette det eneste i FIFA-serien som ikke har lisens på å bruke dem. Innført først i FIFA 96, fikk spillere dra kjensel på de fra virkeligheten. Det er likevel morsomt med en vri, hvem har ikke hørt om «Kevin Shrapnell» eller «Luis Silva» ?

    Alle spillere vurderes på en skala fra 0 til 10 i hvor gode de er. Fra angrep til takling og langskudd finnes det mange faktorer å ta høyde for når du skal sette sammen det beste laget. Hver kamp kan også endres til å ikke ha offsides, forskjellig underlag, og hvorvidt klokken skal gå når ballen er ute av spill. Du kan altså teoretisk sett nesten skru vekk dommeren, for den riktig så arkadeinspirerte fotballkampen.

    Funksjonen alle liker – replays!

    En av de mest nyttige funksjonene i spillet er muligheten til å lagre både kamper og «replays» for å skryte i gata om hvem som har den beste skruen eller beste skåringen. Det er moro å se på både gamle opptak, eller ta opp et lagret spill. En funksjonalitet vi tar for gitt idag, men dette var nytt i fotballspill på midten av 90-tallet, iallefall før dette spillet kom på fotballbanen.

    Kontrollene kan settes opp til å bruke flere forskjellige tastaturoppsett eller joystick, samt hvordan piltastene skal fungere på den isometriske matta (eksempelvis at oppover-pil egentlig er fremover på banen, og ikke sidelengs, osv.).

    Etter hver endte kamp finnes det flust av statistikk for den som aldri kan få nok av sporten, og for de som har mange naboer i gata er det flere moduser som liga og gruppespill som vil hekte alle til flimreboksen i flerfoldige timer. Her er det ingen benksliting eller oppvarming!

    Herlig øreskjærende musikk, men effektene er heldigvis medio par

    Selv om dette ikke er en visuell perle, er alt av bevegelse og miljøanimasjoner nok til å bli engasjert i kampene, nesten uten å vite det selv. Til sitt forsvar har sportsspill aldri handlet om å briljere på grafikk, her er det spillbarhet som er viktig. På lydsiden er det lite av musikk å finne for uten om den raskt irriterende menymusikken som for lengst skulle ha vært utvist. Den følger deg overalt når du ikke spiller kamper. Heldigvis gir kamper en pust i bakken fra den ellers så skjærende bits-og-bytes-kakafonien – og det er som oftest det man gjør i Fifa.

    Nei, fotball handler litt mer om stemning og effekter, lydeffekter for å være presis. Lukten av spenning før kampstart eller seiersbrusen som dekker stadion vil vi påstå står til absolutt godkjent. Jubel fra publikum når du deiser inn førstemålet eller neeesten klarer utligning gir en underbyggende giv til å spille videre. Dog, enkel og repiterende, er det likevel mye å like i seriens første serierunde.

    Konklusjon
    Det er ingen tvil om at dette er nostalgi på et høyt plan, selv for de som ikke er spesielt fotballinteresserte. Her handler alt om de mest drøye cornerne, de mest dristige skrupassningene og hårreisende taklinger, og kanonskuddene som sitter klistret under tverrliggeren. Et spill som faktisk ikke har vært mulig å spille på moderne maskiner inntil nylig, oser sportsglede i hele stua. Rigg frem stoler og joysticks, finn frem supporterskjerfet og heia-ropet og ta en tur tilbake til da fotball handlet om enkel nytelse, mest mulige taklinger over knehøyde og maksimal underholdning!

    Som turneringspokal sponser vi på vår «Golden DOS Spirit», og legger oss i hardtrening når Tyskland neste gang skal møte Uruguay – for då blir det ingen kjære cornerflagg! Brenn!

    Viktige notater for å få spillet til å starte

    - Dette spillet har ikke vært mulig å kjøre via DOSBox før versjon 0.73, derfor må du (minst) ha denne versjonen. Kjør "config.exe"-filen fra et 32-bit OS, WinXP funker fint. Sett innstillingene der og velg et alternativ som lar deg teste musikk og lydeffekter. Vanligvis er dette "Sound Blaster".

    - Deretter må du fikse litt i konfigfilen til DOSBox: I dosbox.conf (i 0.73 må du i shell skrive -writeconf c:\dosbox 0.73\dosbox.conf) skal du editere "cpu_type". Sett denne til "pentium_slow" eller "386_prefetch", det varierer hvilken av dem som fungerer. Lagre, og kjør DOSBox og spill som du vanligvis gjør.

    - Filen vi har lagt ved denne omtalen har allerede "Sound Blaster"-innstillingene satt fra config, slik at du slipper å sette de selv.

    - Les mer om dette på DOSBox-info-lenken øverst på omtalesiden.
    Score summary
    • icon Graphics : 4
    • icon Sound : 4
    • icon Gameplay : 4
    • icon Story : N/A
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : 2

    Game permalink:

    Comments