• (2)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
Game cover

Frontier: Elite II

Platform iconDOS 1993 Action Sci-fi Simulation

No game description available yet

Game published on 08.12.2009 by Møggel

Editor rating
6
User rating (6 votes)
5.7

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (3)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (3)


    Skjermskudd fra Frontier: Elite IISkjermskudd fra Frontier: Elite IISkjermskudd fra Frontier: Elite II

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Da jeg var liten, var det to ting som fasinerte meg. Dataspill og science fiction i form av Battlestar Galactica. Lite ante jeg hva som lå på den ene 1440K 3,25" disketten kompisen min hadde gitt meg, men fy for en overraskelse jeg hadde i vente. Aldri i livet hadde jeg forestilt meg noe så episk som sci-fi og dataspill i ett, og hvertfall ikke at det bare tok EN diskett. Selv i dag, nesten 20 år senere, overrasker dette spillet meg om og om igjen. Jeg digregerer.

    I 1984 slapp David J. Braben og Ian Bell ut spillet Elite. Spillet var en wireframe 3D spacesimulator, og ble mottatt i sitt rette miljø som mildt sagt revolusjonerende. 9 år senere slapp de oppfølgeren Frontier: Elite II (også kjent som Elite: High Frontier for dere amigaentusiaster).

    Da jeg for første gang startet spillet, ble jeg helt lamslått av grafikken. det var tilsynelatende 3D-grafikk, og skipsmodellene, romstasjonene, planetene, ja faktisk alt, var jo helt overdådig i forhold til hva jeg var vant med. Like fullt, jeg fikk også kjenne tingenes realitet da vanskelighetsgraden meldte sin ankomst.

    Det som er litt spesielt med spill med høy vanskelighetsgrad, er at du sjelden får velge vanskelighetsgrad selv. Frontier: Elite II vil nok kunne forvirre deg her, for ved start får du muligheten til å velge hvor du vil starte, enten på Ross 154, Mars, eller Lave Station. Disse startstedene er henholdsvis beskrevet med følgende ord: Normal, Easy (way too easy), Hard. I dag finner jeg det fremdeles underholdende å slippe intetanende klassiker-jomfruer (les: folk som ikke spilte dataspill før tidligst 2001) løs på dette for å se hvordan hjertene deres knuses i det de oppdager at dette spillet opererer med vanskelighetsgrader som er nyanser av den vanskelighetsgraden jeg og du kjenner som "Insane". Vanskeligheten ligger ikke akkurat i antall skip du må skyte ned, men snarere hvor gode kunnskaper du har om astronomisk navigasjon, vektorfysikk, for ikke å glemme relativistisk matematikk. Med andre ord, det er ikke lett å fly, men dog er det ekstremt realistisk.

    Gameplay er jo et uunngåelig tema her. Som nevnt, vanskelighetsgraden er hjerterå, og kan fint sammenliknes med ren sadisme i sin reneste form. Like fullt, når man mestrer å fly sitt romskip her, er alle mulighetene åpne. Men på forhånd må jeg advare deg. Med alle, mener jeg flere enn du kan telle. Hånda på hjertet! Selv nyere spill, eksempelvis MMORPG-spillet kjent som EVE Online, er som duplo å regne i forhold til dette.

    I løpet av spillet kommer man over "reklamebannere" på innsiden av stasjoner når man har docket. På disse står det en og annen gang "Chris Sawyer's new transport game coming soon!". Ja, hvis du med en gang tenkte Transport Tycoon, tenkte du rett. Chris Sawyer portet nemlig spillets assemblykode fra 68k aseembly til 80286 assembly. Men jeg digregerer igjen.

    Jeg har valgt å gi spillet lavere karakter pga musikken. Dette har med å gjøre at undertegnede har spillt Frontier: Elite II mer enn 12 timer i strekk, og selv om PC-speakeren var god til å lage lyder i 1993, blir det slitsomt på ørene å høre en PC-speaker voldta Edvarg Griegs kjente stykke Dovregubbens Hall.

    Vi legger ikke ut fil for nedlasting da spillet er freeware. Undertegnede mener det blir feil å ikke lenke til den offisielle fanklubben for elite-serien der man kan laste ned spillet gratis (krever registrering / verifisering). Link ».

    Til slutt må jeg bare si at dette spillet står som en av mange monumenter til den tid da spillutvikling ikke var forretning, men snarere kunst! Jeg bøyer meg i støvet og bulker romstasjoner videre.

    PS: Om du ønsker en utfordring, starter du i Lave Station, drar til Imperial Systems, og jobber for Imperial Navy. Lykke til!
    Score summary
    • icon Graphics : 6
    • icon Sound : 4
    • icon Gameplay : 6
    • icon Story : 6
    • icon Difficulty : 6
    • icon Learningcurve : 5

    Game permalink:

    Comments