• (1)
  • (1)
  • (1)
  • (2)
Game cover

Inner Worlds

Platform iconDOS 1996 Action Puzzle Platform Horror Fantasy

A non-traditional plattformer where you control Nikita, a human that can transform into a wolf and needs to put an end to terror.

Game published on 04.12.2013 by Coreus

Editor rating
5
User rating (1 votes)
5

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (16)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (16)


    Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)Inner Worlds (DOS)

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Buy this game from Good Old Games (gog.com)

    You need to login to display files for backup.

    Game compability


    Review


    Du styrer Nikita, halvt menneske og halvt ulv som når som helst kan forvandle seg mellom de to formene gitt at hun har mana eller en drikk som gjør det samme. Nikita slenger seg avgårde til «Castle Drofanayrb», stedet hvor Gralob kom fra og sannsynligvis også befinner seg. Det skal dog vise seg at det er mer ugler i mosen enn som så og at det er noen eller noe kjent som «The Claws» som er den virkelige trusselen.

    Spillet er delt opp i tre hele kapitler eller episoder om du vil, hver med ni nivåer og en boss mellom hvert tredje. Kapitlene avsluttes også med en større boss. Første kapittel, «Wizard's World», setter deg på sporet av Grelob i «Castle Drofanayrb». Episode to, kjent som «World of Change» , går turen til et land fullt av farer for å nå en fryktinngivende vulkan. Spillets siste episode, «Heart of the World», tar deg med til hvor «The Claws» gjemmer seg og sjansen for å sette en stopper for terroren en gang for alle. En velkjent oppbygning popularisert av Apogee.

    Inner Worlds er definitivt noe annerledes når det kommer til plattformere. Her har du en inventarliste hvor objekter kan brukes når du selv ønsker. Hvordan figuren din kontrolleres og hvilke bevegelser du kan gjøre avhenger også av hvilken form du er i. Der hvor du kan klatre i menneskeform kommer ulven til kort, mens ulveform gir deg tilgang til effektive angrep og mye høyere hopp. Nikita i menneskeform kan fortsatt hoppe og angripe, men er avhengig av å ha plukket opp en eller annen form for våpen som hun kan bruke.

    Grafikken er også svært bra for plattformer å være, spesielt animasjonene til figuren du styrer er virkelig toppen av hylla. Spesielt godt liker vi hvordan ulven er detaljert, med naturtroe bevegelser for sniking, labbing og angrep. Veldig bra! Spillet er selvfølgelig i 2D, men ved bruk av «parallaksskrolling», altså ting som skroller i forskjellig hastighet enten i forgrunnen eller bakgrunn, gir en følelse av dybde. Det er flere brett som benytter dette aktivt, og det gir virkelig en spesiell grad av kvalitet og atmosfære. Igjen, veldig solide saker! Om vi skal trekke ved noe her må det være at bruken av teksturer og slike effekter som nevnt over, varierer veldig. Det er kanskje ikke så rart, tatt i betraktning av at spillet er et resultat av frivillige verden over – då får man ofte i pose og sekk.

    Musikken følger definitivt også mye av samme mønsteret til grafikken – mye er veldig bra, men det mangler et gjennomgående tema og passer nok ikke alltid like godt med atmosfæren. Her er det alt fra seriøse mørke toner, til oppløftende positive teknobeats og låter som virker nesten tatt rett fra Jazz the Jackrabbit. Det står iallefall ikke på mengden variasjon, for her er det altså nesten en ny låt for hvert brett og mange av dem er faktisk veldig catchy og grenser til å være kultklassikere. Tenk «keygen»-musikk så er du ikke så langt unna. Eller enda bedre, se video av oss som feiler tungt under:



    Spillet klarer også å holde ting ferskt ved å introdusere nye objekter å magityper underveis. Nikita kan oppnå fem forskjellige magiformler, gitt at hun tar ut spesifikke bosser. Disse møtene er ikke alltid like heldige. Vi fant ut at fienden som gav oss den første formelen, «stinger» var tatt ut før vi egentlig visste hva som hadde skjedd. Nivådesignet er ofte en blandet bag av slike mer eller mindre heldige designvalg som gjør oppbygningen mot ting du kanskje trenger å legge merke til eller skal være et poeng å få med seg reduseres til et race om å bare komme seg videre. For er det noe Inner Worlds virkelig sliter med så er det de massive labyrintbrettene vi kjenner både Apogee og Epic Megagames for. Forbered deg på mye backtracking, sanking av nok nøkler og mange kinkige og simpelthen urettferdige hopp før du kommer deg til utgangsdøra.

    Det er lett å se at Jill of the Jungle-feberen har spredt seg til flere DOS-titler. Muligheten til å plukke opp objekter og bruke dem senere, forvandle seg til noe annet og lange, tidvis uendelig langtekkelige og kjedelige brett, setter Inner Worlds ofte i samme båt. Det er gjort kosmetiske forandringer i grensesnittet riktignok slik som at helsen din er blå og manaen din symboliseres med løv på et tre, men ingenting av det denne tittelen presenterer er verken nytt eller grensesprengende. Tar du i betraktning at dette kom ut i en tid hvor spill faktisk begynte å gå over til virkelig 3D (Quake), ligger Inner Worlds flere år etter resten. Mye av det ligger nok i at utviklingen tok over tre år fra start til ferdigstillelse og mesteparten av utviklerne var frivillige fra en Usenet-gruppe. Spillet ble senere erklært en kommersiell flopp av utviklerne, Sleepless Software, og gjorde det tilgjengelig som freeware år senere.

    Vi har likevel ingen problemer med å sette vår «Golden DOS Spirit» på skjulte juveler, og tross sine skjønnhetsfeil er dette likevel en knallgod tittel. Musikken er kanskje litt over hele kartet til tider og nivådesignet setter tålmodigheten på prøve, men når du kan lagre jevnt og ofte er det lett å fortsette ca. der man slapp. At spillet også har en solid bakhistorie og krydrer hvert brett med en intro til hva som skjer er en positiv detalj som bidrar til opplevelsen – en opplevelse du absolutt bør få med deg. Et stykke spillhistorie du sannsynligvis aldri har hørt om som også er en fryd for øyet. Nå har du sjansen!
    Score summary
    • icon Graphics : 6
    • icon Sound : 5.5
    • icon Gameplay : 5.5
    • icon Story : 4
    • icon Difficulty : 5
    • icon Learningcurve : 5

    Link this page:

    Comments