• (0)
  • (0)
  • (0)
  • (0)
Game cover

Kingdom at War

Platform iconDOS 1995 Strategy (Turn based) Fantasy

Ta kontroll over et kongerike og led det til gull og grønne skoger i dette strategispillet fra 1995.

Game published on 15.12.2015 by Coreus

Editor rating
2.5
User rating (0 votes)
0

Rate this game

Rap sheet

  • Release year: 1995
  • Developer: Interscan
  • Publisher: Manaccom Pty Ltd.
  • Game mode: Singleplayer,Hotseat
  • License: Abandonware
  • Age rating: all
  • Visits: 2666
  • Screenshots (12)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (12)


    Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)Kingdom at War (DOS, 1995)

    Game video


    Download


    Game compability


    Review


    I fantasiens navn kommer det aldri å ta slutt på kongeriker som må nedkjempes, prinsesser som må reddes og tunge baktepper av politikk som må kjemmes. Dagens spill er inget unntak, for her skal vi nemlig alt dette og litt til.

    Det er ingen lett oppgave å ha kontroll over alt som skjer i landet sitt. Nok mat, våpen, penger og fornøyde innbyggere er alle deler som må nøye tilpasses. Skorter det på noe, kan du alltids leie flere soldater eller kjøpe mer mat, men penger må du skaffe selv. Det får du ved å erobre fem andre kongeriker som sliter med akkurat samme problemstilling som deg selv.

    Vi kan derfor garantere strategisk kaos satt i system i Kingdom at War. Her handler det om å ta de rette trekkene, samtidig som du holder fiender på en armlengdes avstand. For å klare å holde tritt med den vanskelige AI-en må du trene tropper, noe som tar tid. Her spilles hvert kingerike etter tur, mye likt Heroes of Might & Magic. Du kan tenke så lenge du ønsker, og det vil du trenge for det er mye å tenke på.

    Etter å ha valgt et scenarie, setter du opp hvordan helten din skal se ut, navnet på kongeriket og han eller hun som leder hele balja. Avhengig av hvilket scenarie som er valgt, starter du med et sett med byer som du må beskytte gjennom å leie inn hærer. Her har hver faktisk en leder også, som du må navngi. Deretter sendes de avgårde for å herje krig og ugang på fienden. Det gjelder dog å bruke tiden man har på en tur lurt, som er 30 dager. Din første prioritet burde være å trene de troppene du har, noe som vanligvis tar all tiden tilgjengelig. Dette gir erfarne krigere som ikke kan sammenlignes med utrente! Pro tip der altså.

    Foruten om å pumpe jern kan troppene dine også sette opp bakholdsangrep for å overraske fienden, sende ut spioner og skaffe mat. Enhver hærfører med respekt for sin egen rustning tar heller en kamp fra skyggene enn den frontale varianten! Det er overraskende mye taktikk som helt og holdent legges i fanget på troppene dine, så det gjelder å ha mange av dem utover ren slagstyrke.

    Valgene du skal ta stopper selvfølgelig ikke med de som tramper rundt på slagmarkene, også slott og byer i riket ditt trenger vedlikehold. Sjekk alltid at du har nok mat, at skatteprosenten står akkurat midt mellom smertefull og forståelig slik at det alltid er nok gull i kassen. Det kan også være lurt å bygge defensive vegger i utkantstrøk, då de garantert kommer til å få uventet besøk ganske snart. Når det er trygt anbefales også at en ekspansjon eller to står for tur! Alltid lurt med flere skatteytere!

    Det er en nedtur at spillet ikke har noen overordnet historie eller kampanje. Istedenfor velger du en instanse som det handler om å vinne – og det er det. Et stort savn er også at det finnes ingen kampskjerm for å utspille slag mot fiender. Statistikkskjerm er det eneste du får, basert på råe fakta om hvor mange soldater du besitter, hvilke type de er og hvor erfarne hæren som helhet er.

    Spillet sterkeste side er nok musikken, som du forøvrig kan velge fritt blant i sann Colonization-stil. Den blander rolige toner med mystisk teknovariéte (som minner litt om noe fra Jazz the Jackrabbit) og middelaldersk pompøshet som kanskje kan bli litt overdådig til tider. Det er også kun seks forskjellige låter som går i loop helt du velger noe annet.

    For å ha kommet ut i 1995 er det rett og slett for lite interessant her. Heroes of Might & Magic kom ut samme år og er overlegen på alle punkt. Interaktive kamper, magi og en slott-simulator som faktisk gav spilleren visuell lønn for strevet er milevis unna hva Kingdom at War prøver å tilby. Dette er faktisk antiklimaks i forhold du kun trenger å bry deg med hvis du er skikkelig desperat. Heldigvis finnes det utallige mange andre flotte titler du heller kan spille.

    Nevnte vi Heroes of Might & Magic?
    Score summary
    • icon Graphics : 2
    • icon Sound : 4
    • icon Gameplay : 3
    • icon Story : 2
    • icon Difficulty : 4
    • icon Learningcurve : 3

    Game permalink:

    Comments