• (2)
  • (2)
  • (1)
  • (0)
Game cover

Little Nemo: The Dream Master

Platform iconNES (Nintendo) 1990 Action Platform Fantasy

Based upon the comic strip from the 40s, Little Nemo is a kid that is called to Slumberland to save the King which has been kidnapped by the Prince of Darkness. Typical Capcom platformer with ruthless difficulty and fantastic playability and controls with some bosses thrown in to boot. Nemo can lull friendly creatures in Slumberland to sleep in order to get their help.

Game published on 12.12.2012 by Coreus

Editor rating
5
User rating (3 votes)
5.3

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (20)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (20)


    Little Nemo - The Dream Master Main menuLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream Master - Closing in to the last bossLittle Nemo - The Dream Master - Last bossLittle Nemo - The Dream Master - Last boss destroyedLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream MasterLittle Nemo - The Dream Master

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Buy this game from the Nintendo Game Store

    You need to login to display files for backup.

    Game compability


    No compability data found
    We have no data on how compatible this title is. Please refer to the list below for emulators on various platforms.

    Review


    Basert på den japanske filmen Little Nemo: Adventures in Slumberland fra 1989 og utgitt året etter må spilleren hjelpe lille Nemo gjennom forskjellige drømmeland for å til slutt redde «Morpheus», kongen av «Slumberland» som har blitt kidnappet av den onde Marerittkongen. Capcom var et selvskrevent selskap når det gjaldt å lage digitale fornøyelser av kjente tegneserier og har en rekke ikoniske utgivelser å se tilbake på. Vi husker alle «Ducktales», «Darkwing Duck», Chip 'N Dale: Rescue Rangers» og mange fler som var direkte tilknyttet populariteten av sin animerte motpart som rullet på TV-er verden over.

    Varemerker i digital form

    Capcom har alltid også levert kvalitet, selv om mange av disse TV-tilknyttede utgivelsene har lignet på hverandre. I Nintendo-dagene var det nesten selvskrevet at det var plattformere det skulle gå i, et format som forøvrig fungerte godt, men mister inspirasjonen. Little Nemo: The Dream Master skulle nok gå i samme fella, men hadde en interessant tvist blandet oppi gryta.

    Nemo er som kjent en trøtt kar. Han sover når han ikke burde, og lar neimen ikke en god lur gå han hus forbi. Det er i denne drømmeverdenen at hele spillet foregår, hvor han møter fantastiske skapninger som lett lar seg lure med litt godteri. Når de er nedsukret nok kan han forvandle seg til dem, dvs. utnytte egenskapene deres til egen vinning. Mesteparten av spillet er bygd rundt akkurat denne mekanikken og brettene gjenspeiler også dette. Eksempelvis kan det være store stup som ikke lar seg forsere på en annen måte enn å bli en bie, eller en vegg som er så høy at det trengs hjelp fra en gorilla for å nå dit. Jo lenger ut i spillet du kommer, jo mer innfløkt blir bruken av de, og det gir mening for å unngå repetisjon.

    Hvert nivå krever også et gitt antall nøkler, men hvor mange det faktisk er ser du først når du er ved slutten av brettet. Når enkelte nivå ikke lar deg traversere frem og tilbake på jakt etter flere, slik som leketøysbrettet, kan det hende at du blir sittende fast uten noe håp om å komme videre. Ikke bare lukter det aner fra de gode gamle «King's Quest»-dagene, men det betyr vanligvis at du må dø for å starte brettet om igjen. Hvis du ikke allerede har gjort det før du når slutten. Sjekkpunktene er til en viss grad tilgivende, i den grad at du har uendelig av dem. Men vanligvis betyr det at du må starte brettet helt forfra. Spesielt irriterende er det på de nivåene hvor du trenger en hel rekke med forskjellige dyr for å nå målet, og du dør like før du ser utgangsdøra.

    Skikkelig vanskelig, slik vi kjenner Capcom

    For i tro Capcom-stil ligger vanskelighetsgraden jevnt oppunder taket hele spillet gjennom. Nådeløse fiender, tvilsomme hopp, dødelige pigger som er vanskelig å identifisere og utspekulert bruk av fiender svarer til at det er best å ha flest mulig ekstraliv i bakhånd. Spesielt ille er det i den siste verdenen hvor timingen din må være perfekt og alt er ute etter å kverke lille Nemo.

    Vi nevnte tidligere tvist. I størsteparten av spillet, dvs. de syv første verdenene, er du kun utstyr med en sekk med godteri og muligheten til å søvndysse ymse dyr ved å stappe dem fulle av søtsaker. I den åttende verdenen skifter ting nokså vesentlig. Ikke bare får plutselig spillet et faktisk mål med en skikkelig skurk i bildet, Nemo blir også utstyrt med et våpen! Nemlig en stav som kan lades opp og skyte prosjektiler diagonalt oppover. Ja, du hørte riktig; diagonalt! Det er kun få steder dette gir mening, og det er på bossene. Ja, du hørte riktig igjen; Spillet som har vært blottet for superskurker gjennom størsteparten av spillet har plutselig nå hele tre av dem. Etter å ha spilt en drøss med Nintendo-spill opp gjennom tiden må dette sies å være et av de mer unike hva spilldesign angår. Det tar de tingene du har blitt vant med og kaster litt ut vinduet og sender noe nytt inn. Ikke bare forfriskende, men det gjør det også mimreverdig.

    Magisk og søvndyssende lydspor, på en bra måte!

    Musikken er også akkurat det. Den er leken og sprakende fantasifull. Hvert nivå skilter med hver sin identifisérbare låt, nok til å gi dem alle en mer eller mindre unik karakter. Her er det riktignok enkelte låter som skiller seg ut, f.eks brettet «Topsy Turvy» med sin tivoli-lignende appell, «Night Sea» med nesten søvndyssige nattlige toner og ikke minst «Nightmare Land» som setter lista for en siste innspurt for å drepe ondskap. Dette er solide saker, kanskje ikke akkurat på høyde med «Mega Man», men en verdig innsats likevel.




    God natt!

    Little Nemo: The Dream Master er utilgivelig, magisk, irriterende, morsomt og frusterende – alt på en gang. Det har sin helt egen vri på ting, spesielt mot slutten av spillet, som vi liker veldig godt. Selv om du må være innstilt på at dette er langt fra noen vinner av en «fair play»-pris, er det likevel tilfredsstillende å mestre de tighte kontrollene. Det er et system i alt kaoset, du må bare skjønne hvordan å utnytte det til egen vinning.

    For naive sinn er dette akkurat den eventyrfortellingen de trenger, med fantasifulle verdener myntet på de små krydret med innbyggere man kun finner naturlig hjemme i drømmeland. Vi setter vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse stille på nattbordet og lister oss sakte unna slik at du også får en god natts søvn! emoticon wink
    Score summary
    • icon Graphics : 5
    • icon Sound : 5.5
    • icon Gameplay : 5.5
    • icon Story : 5
    • icon Difficulty : 6
    • icon Learningcurve : 3

    Link this page:

    Comments