• (0)
  • (1)
  • (0)
  • (2)
Game cover

M.A.X - Mechanized Assault & Exploration

Platform iconDOS 1996 Action Sci-fi Strategy (real time) Strategy (Turn based) Top-down

Ditt oppdrag: kolonisere nye verdener lang unna. Som en Mission Commander skal du og din M.A.X. hær inn i kampens hete først, og dere skal bygge alt som skal til for å kunne erobre verdenen. Plan ressursene dine, og bygg infrastruktur der det trengs, og du har kanskje det som trengs for å slå tilbake harde motstandere.

Game published on 25.12.2014 by Møggel

Editor rating
6
User rating (6 votes)
5

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (34)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (34)


    MAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAXMAX

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Buy this game from Good Old Games (gog.com)

    You need to login to display files for backup.

    Game compability


    Review


    Verden slik vi kjenner den er overbefolket, og enkelte religiøse kulter, folkeslag, og interesserte, blir sendt til planeter av sine respektive sponsorer for å erobre planeten for seg og sin sponsor (aliens, red.anm). Litt uvant til å være 1996, ikke sant?

    Jo, M.A.X. er et ganske spesielt spill som er sin egen lille perle i sitt eget lille perleunivers. Det er for det første ett av de første strategispillene som appelerte til meg (og det er ikke en enkel oppgave, red.anm), og for det andre ett av de spillene som tok meg med storm da jeg prøvde det for første gang. Hva er det med spillet som fikk det til å skumme over i buksa mi?

    Jo, det har seg slik at spillet kom med en ganske detaljert bakgrunnshistorie som var flere oktaver dystrere enn noen andre spill som hadde kommet til da. Selv godeste Command & Conquer har INGENTING å stille opp med i forhold til M.A.X. på dette punktet. Verden er overbefolket, kriger raser, og aliens (Concorde) har tatt kontakt med menneskene av ukjent årsak. Concorde valgte så ut enkelte utstøtte grupperinger fra jorda og sponset disse fraksjonene med sine egne droppskip, baseskip, osv, og alt dette for at de skulle kunne få et nytt sted å leve. Problemet er bare at Concorde har et bakenforliggende motiv, og dette oppdager de håpefulle kolonistene i det de må sloss for planetene sine mot andre kolonistfraksjoner.

    Allerede her synes jeg historien har lagt et nytt lag med dybde som jeg selv i dagens moderne spill sjelden ser. Verden(srommet) er dystert, dødelig, heslig, og ingen kommer for å hjelpe deg i godhetens navn. Av alt jeg har sett til nå, må jeg ta av meg hatten i ærbødighet, for dette er simpelthen enestående.

    Grafikken er også enestående for å være 1996. Animasjonene er fine, videosekvensene er høykvalitet, og har en innlevelse og dybde som gir deg frysninger. Bare se introen, og kjenn gysningene komme krypende. Dette er helt hinsides.

    Lydbildet og lydeffektene er også et kapittel for seg selv. Det er få spill som klarer dette med å skape et lydbilde som harmonerer med historien, grafikken, og de forventningene man har. Det eneste spillet jeg kan si har et lydbilde som kan måle seg i stemningsskapning, er Alien Breed: Tower Assault, og da kun med introstemmen som sier "Nash is dead, you're on your own!". Lydbildet i M.A.X, på den andre siden, er adskillig mer komplekst og gjennomført, men er like skremmende som setningen fra Tower Assault.

    Vanskelighetsgraden, Gameplay, og lærekurve er et kapittel for seg selv. Dette spillet er vanskelig, utilgivelig, og det sparker rompa di fra første sekund. La oss betrakte lærekurven fra et moderne MMORPG, EVE Online:
    image
    Denne lærekurven kan også brukes for å beskrive M.A.X. Du må tenke ut fra boksen, og du kommer deg sjelden noen vei ved konvensjonell strategi som man er vant med fra strategispill generelt.

    I forhold til gameplay, må jeg nevne at dette spillet er et av de få som baserer seg på enten tur-basert, eller en hybrid med tur-basert og realtime. Denne hybridmodusen får jeg bare ikke til å forstå hvordan fungerer, men den er interessant i seg selv. Like fullt, et tur-basert strategispill er moro i mine øyne, og i M.A.X. åpner det for at du må spille sjakk mot AI og deg selv samtidig (ja, du må motstå dine egne tranger til å følge konvensjonell strategi, og motarbeide ethvert forsøk på å gjøre vanlige ting). Helt enestående.

    Lærekurven? Nei fy flate. Jeg kan ikke si det på noen bedre måte enn å sitere bruksanvisningen til barberkniven min:
    You will cut yourself shaving with this straight-blade. It is not a question of IF; it is a question of WHEN. You have been warned!

    Spillet er likedan. Du vil feile, og du vil slite med å forstå hva du gjør feil. Du vil blø, og det er ingen vei utenom. Jeg elsker det!!

    Alt i alt, hva mener jeg om spillet? Jo, dette er en underdog de færreste har hørt om. En helt fantastisk og enestående underdog som virkelig fortjener så mye mye mer skryt og omtale enn hva jeg er i stand til å gi. Dette spillet gikk stille og upåaktet hen, og det er en så stor skam at jeg blir litt lei meg innvendig av å tenke på det. Fortjener spillet en Golden DOS Spirit? JA! Fortjener spillet en egen Golden award blant spillene med Golden DOS Spirit award? Visst faen! Fortjener spillet en bedre skjebne enn det fikk? Det er det ingen tvil om.

    Nei, gi denne underdog'en all kjærlighet og spilling som du kan. Dette er i mine øyne den desidert største juvelen som er omtalt her hos oss i The DOS Spirit, og ingen vil kunne måle seg med denne. Dette er kulminasjonen av alt det geniale dataspill har stått for historisk. Dette er kulturarv. Dette er en del av vår kulturarv som fortjener omtale i historiebøkene.

    Jeg står ydmyk igjen i takknemlighet og æresfrykt.
    Score summary
    • icon Graphics : 6
    • icon Sound : 6
    • icon Gameplay : 6
    • icon Story : 6
    • icon Difficulty : 6
    • icon Learningcurve : 6

    Link this page:

    Comments