Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1990
Releases
Series
Mega Man
Universes
Mega Man
Age rating
7 and above
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

No game description available yet

Published: 12.04 2011 by retrospirit-bot

Screenshots
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3
Game screenshot of Mega Man 3
Skjermskudd fra Mega Man 3

Det skulle ikke ta lang tid etter at vi reddet verden fra den gale Dr. Wily, til ting går på trynet nok en gang. Sist gang vi forlot Mega Man sitt univers tryglet professoren på sine knær om å ikke bli paddeflat. Han har tydeligvis tatt til fornuft siden sist, og jobber nå sammen med Dr. Light for å bygge en fredsbevarende robot kalt «Gamma». Veldig stille blir det riktignok ille.

For hva er vel denne serien uten at noe går fryktelig galt? I Mega Man 3 har åtte forskjellige roboter gått amok og stukket av med hver sin «Gamma»-krystall. Mega Man blir innkalt til nok en tjeneste, denne gangen sammen med sin robothund «Rush», introdusert til serien for første gang. Men det er flere overraskelser på bordet. En mystisk «Break Man» opptrer til tider, en robot med ferdigheter alá Mega Man sine. Det er senere avslørt at «Break Man» faktisk er «Proto Man», Mega Man sin bror.

Mega Man beholder plattform-, og action-elementene fra tidligere spill, men har utvidet repertoaret med muligheten til å skli langs bakken – et viktig element som benyttet i senere spill. Baner og bosskamper preges også av kreve dette; nivåer vil ha alternative ruter som kun kan nås ved å skli langs bakken og fiender kan unngås ved å seile under dem. Du bør være nok kjent med Mega Man til nå for å skjønne at dette skaper også utallige «nær panikk»-situasjoner hvor det handler og silkefin perfeksjon og upåklagelig timing. Skli gjør du ved å trykke ned og hoppe-knappen på stikka.

Det tredje spillet i serien gjør også flere ting enn å utvide Mega Man sine skills, også brettdesign og bosser er mer forskjellig enn tidligere – ja, en god del av dem anses som reale klassikere! Akkompagnert med et endå bedre lydspor enn tidligere er dette seriens så langt mest perfeksjonerte tittel, selv om spillets karakter-illustratør, Keiji Inafune, ironisk nok synes dette er hans minst likte i serien. Hans favoritt er forøvrig forgjengeren, nemlig (Mega Man 2).

Mega Man 3 ble en nesten uovertruffen suksess, og siden 1990 har det solgt over en million solgte kopier verden over. Det ligger på Capcoms 48. plass av firmaets mest solgte titler, og har blitt relansert på utallige konsoller og samlinger, som f.eks Playstation i 1999, Gamecube og Xbox i 2005 for å nevne noen.

I tro ånd med seriens kjerneaspekt, nemlig vanskelighetsgraden, er Mega Man 3 et vanskeligste så langt. Det er utilgivelig mange måter å møte sin skaper på, og enda fler å miste biter av helsen. Spillet er nådeløst; det forventes at du kan brettene og fiender utenat. Alt annet er uvesentlig. Vær forberedt eller få svi så det smeller etter! Du er herved advart!

Heldigvis følger kontrollene godt med på notene, og har blitt finpusset til pikselperfeksjon. Det er lettere å time rømningsmanøvre, men det betyr ikke at de er enkle. Mega Man har en god tradisjon med å snu på hele fjøla når du har blitt «nok vant» med hva som foregår, til å utsette spilleren for nye varianter av de utfordringene du har møtt på tidligere. Senere i spillet mikses også fiender fra andre verdener inn på brett du har spilt på før, slik at man slipper følelsen av å gjøre det samme på nytt.

Om det er noe å trekke ned på her, så må det være vanskelighetsgraden som ofte taler imot spilleren. Det er mye digg å se og prøve ut, men det er utfordrende når det er et problem å komme seg videre. Enkelte bosser er så harde å ta med uten det ene våpenet de er svake mot, og senere mikses bosser fra forgjengeren inn i blandingen. Eksempelvis er «Air man» med, med uten «Leaf Shield» hva funker då? Her gjelder det å finne våpensynonymer. Et rykte som går er at «Spark shot» skal funke relativt bra.

Mega Man 3 er kanskje NES-seriens høydepunkt, og det av god grunn. Det er lengre, mer polert og endå mer utfordrende. Musikken sitter som støpt og anses som et av de ypperste i fra hele NES-eraen! Det sier sitt! Vi er så absolutt enige. Dette er plattformentusiastenes mekka, hvor underholdningen aldri stopper, solen nekter å gå ned og energibøtta når aldri botn! Igjen ser vi det som en nødvendighet å stappe vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse i kanonen til vår blå helt, for dette smeller det godt av!

Coreus's avatar
By Coreus - 07.12.2011

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

Contribute to Mega Man 3

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!