• (1)
  • (1)
  • (1)
  • (3)
Game cover

Mega Man X

Platform iconSNES (Super Nintendo) 1993 Action Platform Sci-fi Anime/Manga

Series: Mega Man

Når Dr. Cain eksperiment om å kopiere designene til Dr. Light og hans Mega Man X går veldig galt opp til den selvutnevnte Mega Man å redde verden nok en gang i seriens første entré på SNES-plattformen. Ansett av mange som en klassiker fortsetter Mega Mans eventyr i en serie av mange "X"-spill.

Game published on 08.12.2014 by Coreus

Editor rating
4
User rating (4 votes)
5.8

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (20)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (20)


    Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)Mega Man X (SNES)

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    For første gang skal vi få oppleve den blå robotens univers i 16-bit. Animasjoner er detaljerte og strømlinjeformede med en touch mer anime enn før. Nok en gang er det onde roboter på villspor og nok en gang styrer du en enkel robot som må redde verden.

    Dr. Light, som vi har blitt godt kjent med gjennom årene, har revolusjonert robotdesign ved å mekke noe han kaller Mega Man X; en sak med høy kunstig intelligens. Faktisk så høy at den kan selv gjøre seg opp meninger og ta egne valg. Et sånt høyprofilert forskningsprosjekt går ikke uaktet hen, og en Dr. Cain overtar spakene for å skape en ny serie roboter, kalt «Reploids», går alt til helsikke. En samling nye onde roboter er resultatet og Mega Man må ta opp kampen for å redde planeten fra fullstendig annihilasjon og finne sistebossen, Sigma.

    Med 12 brett og en rekke nye egenskaper, detaljerike nivå og et fullspekket fiendegalleri er det ikke spart på noe krutt her. Mega Man selv beveger seg med en akrobatikk og flyt serien så langt ikke har sett maken til, selv om springeanimasjonen er litt for hurtig i forhold til raskt du beveger deg horisontalt. Av den grunn får man følelsen av å springe tregere, noe som er litt uheldig.

    Nytt er også muligheten til å hoppe i roboter som er etterlatt på brettene. De gir deg muligheten til å bokse og ta ut flere fiender samtidig, noe som absolutt er kjekt. Bossdesignene er denne gangen mer variert enn før, med interessante valg i både taktikk og angrepsmønster. Her handler det om, som før, å ha rette våpen til jobben så rekkefølgen du tar brettene i har mye å si. Passordsystemet gjør ting litt lettere og at du har uendelige «continues» hjelper mye på det også.

    Fra og med Mega Man 3 var muligheten til å lade opp våpenet ditt en selvfølge, og fra Mega Man 4 kunne du skli langs gulvet. Begge er tilstede her, sammen med muligheten til å hoppe på veggene. Disse manøvrene er flotte å ha, spesielt når bosskampene er mer variert enn noensinne. De har både utvidede animasjoner og angreprepertoar og ser kanskje en anelse mer fryktinngyvende ut enn før. Det er selvfølgelig bare en ekstra påskudd til å ta dem endå raskere.

    Selv med så mye nytt føles det likevel at Mega Man mangler litt av den samme «ånden» som tidligere i serien. Kontrollene føles litt utilpass med det første og all den heftige grafikken er uvant for de som er vant med at Mega Man skal være 8-bit. Kanskje klarte vi ikke helt å venne oss til denne moderniseringen, eller kanskje var det at oppgraderingen har gjort serien litt sjelløs. Det ser fint ut, vi klarer bare ikke å bli nok innbundet i det spillet prøver å formidle. «Dash»-manøveren, altså å skyte seg fort fremover, er forøvrig også litt vanskelig å få til, fordi du må trykke to ganger i retningen du ser. Det er fort litt krevende når det foregår mye på skjermen og du er mest opptatt av at hopp og skuddene dine treffer dit de skal.

    Er du Mega Man-fan vet du nok hva du skal gjøre, selv om oppgraderingen ikke vil appelere til alle. Det ser bedre ut, kontrollerer cirka som før og ha en stor grad av variasjon, men er litt for «anime» til å være den neste ultimate Mega Man i serien. Dette er på langt nær et dårlig spill, men vi savner en X-faktor her som legger litt uheldig bismak på et ellers flott tilberedt måltid.
    Score summary
    • icon Graphics : 5
    • icon Sound : 4
    • icon Gameplay : 4
    • icon Story : 3
    • icon Difficulty : 5.5
    • icon Learningcurve : 4

    Game permalink:

    Comments