• (1)
  • (1)
  • (3)
  • (1)
Game cover

One Must Fall: 2097

Platform iconDOS 1994 Action Arcade Beat 'em up

No game description available yet

Game published on 17.05.2010 by Coreus

Editor rating
5
User rating (6 votes)
4.5

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (12)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (12)


    Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097Skjermskudd fra One Must Fall: 2097

    Game video


    Download


    Game compability


    Review


    Velkommen til det 21.århundre, hvor teknologien er avansert, fleste byer er metropol og alle har minst et par implantater. Enhver fremtid med respekt for seg selv har selvfølgelig roboter, gjerne store som hus og koster et landsbudsjett. Her kommer du inn, på jakt etter både store premier og ære i det nyeste hippe; nemlig robotkamper!

    «World Aeronautics and Robotics» eller «WAR» har utlyst en konkurranse blant sine ansatte. Den som går til topps får sjefe over Jordens første base på Jupiters måne, Ganymede. Den nette sum av ti deltagere har meldt sin interesse, hver med sine egne agendaer for hvorfor de vil ta pølsefingrene i førstepremien.

    One Must Fall: 2097 er et tradisjonelt kampspill, men de menneskelige deltagerne er byttet ut med enorme roboter. Via noe psykiske og mentale linker mellom piloten og roboten, bedre kjent som «HAR», eller «Human Assisted Robots». Det er totalt elleve roboter å velge blant, noe som gir gode miksmuligheter fordi piloter og roboter ikke er tilknyttet hverandre. Ulike piloter har også forskjellige attributter, slik som utholdenhet eller hastighet, så eksperimentering oppfordres.

    Ulike andre slåssespill på tidlig/midten av 90-tallet, er de fleste banene krydret med feller og objekter som kan skade begge spillere. Å ligge lavt har med andre ord ikke sin fordel, fordi her kan en eller annen uhyggelig spiker, flamme eller strømball dukke opp når som helst. En-spillerdelen setter deg opp mot alle de andre motstanderne du ikke valgte når du startet, samt sistebossen og sjefen for «WAR», Major Kreissack. I god gammel ånd dog, får du ikke slåss mot sjefen selv før vanskelighetsnålen peker på minst «veteran». Vi mimrer tilbake med skrekkblandet fryd til Ghost 'n Goblins...



    Som seg hør og bør i alle spill hvor digital juling skal distribueres, finnes det både 2-spiller-, og turneringsmoduser. Turnering er hvor ting blir litt ekstra interessant, fordi her har du mulighet til å kjøpe oppgraderinger etterhvert som riksdalene ramler etter litt robotrumperabalder. Hver robot, eller «HAR», har tre til fire hemmelige angrep som kan oppdages. I tillegg finnes «scrap» og «destruction»-angrep som kan sammenlignes med «FATALiTY!»-triksene fra Mortal Combat.

    I følge eksterne kilder, nevnes det at hvis kamper avsluttes med en av de to spesialangrepene vanker det bonuser, hemmelige komponenter til roboten din og til og med kameo-motstandere i form av «Jazz the Jackrabbit», «Devan Shell» og «Eva Earlong!» fra et annet storspill fra Epic Megagames, nemlig Jazz the Jackrabbit. En fiffig detalj og en pekepinn fra de gamle dagene – når man visste hvordan spill skulle lages!

    One Must Fall: 2097 sin popularitet lot jammen meg ikke vente på seg, takket være gode og enkle kontroller, men selvfølgelig vanskelig å mestre og et musikkspor det lukter både tekno, fremtid og bensin av, satte det spor blant spillentusiaster. Spillet fikk senere nyte godt av flerspiller via patcher, og i 1999 ble spillet lansert under frivare-vimpelen.

    Selv om vi savner endel flere «moves» og kamptriks, tilbyr One Must Fall: 2097 nok variasjon til å holde noen timer. Invitér noen venner over og fyr løs en turnering eller to, eller test to-spiller-modien for den ultimate kampfesten. Grafikken holder absolutt mål, med både detaljerte roboter, brett og bakgrunnsmiljøer. Mellomsekvensene i historiemodusen er atypisk høykvalitet som Epic er kjent for, og setter både stemningen før og etter kamp. Hver kamp oppsummeres forresten også i nyhetssendinger, med analyser, kommentarer og skjermskudd fra kampen. Nok et «kunstnerisk» detalj det var mer av før enn idag.

    Lite eller ingenting av det som kom fra Epic Megagames sin høyborg var lavkvalitet, og One Must Fall: 2097 var nok en sikker pengeku for firmaet. Riktig nok ble spillet utviklet av Diversions Entertainment, og det kun av to personer (!), men det meste her er innpakket alá Epic Games.
    Enten du trenger, eller har lyst å dele ut litt digital juling passer OMF: 2097 plakaten godt. Det er lettbeint underholdning med metallisk klang det er lett å like og lære, men vanskelig å mestre. Den kunstige intelligensen er dog ikke helt an par hele tiden, som f.eks den til tider manglende evnen til å blokke, men på de høyere vanskelighetsgradene får du uansett testet tastaturferdighetene dine. Dette er DOS og kamp på noe av sitt bedre, så vi slenger med vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse i premiepotten.

    Hvis du også konfigurerer DOSBox til å bruke gamepad er det ingenting som står mellom en time eller to med god gammeldags underholdning i arkademaskinenes ånd.

    Lenker

    Sjekk ut noen fansider dedikert til One Must Fall 2097:
    - omf2097.com - Link »
    - X-BoT's OMF Universe - Link »
    - Wiki-side: Link »
    - Super-FAQ: Link »
    Score summary
    • icon Graphics : 5
    • icon Sound : 5
    • icon Gameplay : 4.5
    • icon Story : 2.5
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : 2

    Game permalink:

    Comments