• (0)
  • (1)
  • (4)
  • (1)
Game cover

Oscar

Platform iconDOS 1994 Action Platform

Basic plattformer med litt for mange farger for sitt eget beste.

Game published on 31.10.2007 by Coreus

Editor rating
3
User rating (3 votes)
4

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (6)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (6)


    Skjermbilde fra OscarSkjermbilde fra OscarSkjermbilde fra OscarSkjermbilde fra OscarSkjermbilde fra OscarSkjermbilde fra Oscar

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Buy this game from Good Old Games (gog.com)

    You need to login to display files for backup.

    Game compability


    Review


    Hvert år på en viss årstid får filmbransjen sin ære og berømmelse i den største prisseremonien som eksisterer, nemlig Oscar-utdelingen. I spillverden er man ikke snauere enn at man finner de mest obskure temaer å lage spill av, for å så gi de ut til et intetanende publikum. Dagens omtale tar deg til, ja nettopp, filmverdenen.

    Noen har stjelt oscar-prisene, og det blir din oppgave å samle dem tilbake igjen. Du styrer overraskende nok en hovedperson navngitt Oscar som får oppgaven. Gjennom utallige Hollywood-inspirerte nivåer med ulike temaer, må du unnvike alt fra hunder, vampyrer, cowboyer og hoppende gresskar i din søken etter de gyldne premiene.

    Spillet spinner ivei med hovedpersonen kjørende i sin blanke Ferrari til seremonien. Herifra får du 7 dører å velge imellom, hver representer et nivå med et tema fra filmverdenen. Blant disse finner vi Science Fiction, Tegneserier, Western og Detektiv-inspirerte miljøer, alle med sine respektive fiender og settings slik man er vant med for temaet. Eksempelvis møter du hoppende kaktuser og ville bier i Cowboy-verdenen, mens du får bryne deg på vampyrer, motorsager og spøkelser med "Boo"-skilt i Horror-verdenen. Nivåene har alle et visst antall Oscar-premier du må samle inn, før du kan gjøre ferdig brettet ved å finne "CUT!"-skiltet (som indikerer at scenen er ferdig).

    Hvert brett er som regel fylt med fiender, noen lettere å se enn andre. På den vennlige siden finner vi faktisk bare to figurer, nemlig den hvite kaninen som gir deg en ekstra fortsettelse (continue) og en rød elefant som fungerer som sjekkpunkt på brettet, slik at du kan starte der hvis du dør. Du har tre hjerter som representerer livet ditt, og mister du alle dør du på kanskje en av de teiteste måtene som finnes; I typisk Super Mario-stil, med Oscar smilende mens han faller gjennom brettet.

    Et hvert plattformspill med respekt for seg selv har en rekke bonuser som du kan samle opp for ekstra poeng. Oscar er inget unntak, for her finner du i bøtter og spann. Fra bonusbokstaver (som danner ordet OSCAR), mynter og grønnsaker til en jojo som du kan bruke som våpen - en nødvendighet for enhver eventyrer. Denne lar deg plukke opp objekter fra avstand, ta ut fiender, feste deg til vegger og knuse enkelte vegger/hindringer.

    Grafisk er Oscar svært tilfredsstillende, det skilter med fruktige og svært forseggjorte detaljer jevnt over. Dog, til tider er dette også fellende for spillopplevelsen. Fiendene er spesielt utsatt, fordi de mange ganger går i-ett med hva du ellers tror er omgivelsene. Det er derfor vanskelig å oppfatte hva som er fiender eller ei, noe som gjør at du må huske hvor de er fremfor å observere og unngå. Dette faktumet blir bare verre for hvert brett, og blir irriterende til slutt. Kontrollene følger mye av det samme forargelsen, den er upresis og gjør timing vanskelig.

    Lydsiden er kanskje spillets mest lyse side. Det audielle skilter med gjennomførte toner som samsvarer godt med nivået du er på. Den er gjenkjennelig selv etter utallige år, noe som er bra. Det finnes lite med lydeffekter, noe som kanskje er like greit. Tatt i betraktning den til tider plagsomme barnslige tilnærmingen, tror vi lydeffekter bare hadde gjort vondt verre.

    Dette tilsynelatende uoppfinnsomme plattformspillet fra 1994 er kanskje årtidenes mest irriterende hodebry, dog i fin innpakning. Ikke nok med at kontrollene er upresise, fiender på rekke og rad og det faktum at det ofte kan være vanskelig å se hva som er hva, gjør dette til en svært utfordrende opplevelse - på flere plan. Man skulle ikke tro at plattformspill skulle kunne gå an å lage feil, men den gang ei.

    Oscar står tilbake som både et greit tilbakeblikk på plattformhistorien, men samtidig som et skrekkeksempel på hvordan dårlig spillbarhet og implementasjon kan ødelegge en ellers fin spilloppskrift. Det fungerer fint som en nostalgisk tur til 90-tallet, men stort mer enn det er det dessverre ikke.
    Score summary
    • icon Graphics : 5
    • icon Sound : 6
    • icon Gameplay : 2
    • icon Story : 2
    • icon Difficulty : N/A
    • icon Learningcurve : N/A

    Link this page:

    Comments