• (0)
  • (1)
  • (0)
  • (1)
Game cover

Pinball Dreams

Platform iconDOS 1993 Arcade Pinball

No game description available yet

Game published on 05.06.2010 by Coreus

Editor rating
4
User rating (4 votes)
4.5

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (8)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (8)


    Skjermskudd fra Pinball DreamsSkjermskudd fra Pinball DreamsSkjermskudd fra Pinball DreamsSkjermskudd fra Pinball DreamsSkjermskudd fra Pinball DreamsSkjermskudd fra Pinball DreamsSkjermskudd fra Pinball DreamsSkjermskudd fra Pinball Dreams

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Buy this game from Good Old Games (gog.com)

    You need to login to display files for backup.

    Game compability


    Review


    Selv om året var 1992, hadde 21st Century Entertainment allerede rukket å utgi to spill i sin kult-serie om Pinball-universet. De skulle bli inspiratører for utallige mange andre i samme sjanger, og det hele startet med Pinball Dreams. En undervurdert tittel mange overså pga. det overlegne Pinball Fantasies.

    Det er likevel litt ufortjent, fordi Pinball Dreams har mye av det samme som gjorde Pinball Fantasies så bra; gode brett, mye bonuser og spillerom for taktisk ferdighet. Hvorfor ble seriens stamfar så «lite» likt?

    Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Husk at dette er i en tid hvor Amiga-en fortsatt står solid i gaming-generasjonen og veldig mange spill dukket opp på Amiga før de kom på PC og DOS. Mange spill ble til og med utviklet for Amiga og deretter portet over til andre konsoller senere. Pinball-serien var i starten inget unntak.

    Pinball Dreams er ansett av Amiga-folk som selve pioneren av pinball-spill på plattformen, og det med god grunn. Hastigheten, ballens fysikk og grafikken var alle noe som foreløpig ingen hadde sett maken til. Musikken var i en liga for seg selv, så overgangen til andre plattformer hadde mye å bevise. For de som hadde spilt originalversjonen på Amiga først, ble skuffet over hvordan flipperballens drømmer hadde overlevd overgangen til PC.

    Endel påpeker at ballens fysikk og oppførsel var helt annerledes; den lever nesten litt av seg selv, noe som tok vekk endel av ferdighetsfaktorene involvert til fordel for tilfeldighet og flaks. Grafikkpaletten virket også nedprioritert, med færre farger og mindre fraspark. Oppløsningen er også endret fra originalen, fra 320x256 til 320x240, noe som gjør at bildet virker klemt inn. Den generelle opplevelsen var rett og slett tregere og mindre imponerende. Sistnevnte er spesielt merkbart når du venter på ny ball - det tar litt tid.

    For de av oss som kun har spilt DOS-versjonen faller likevel mange av sammenligningene flatt. Det er nok sannhet i at ballen kan sprette litt dit den selv vil istedenfor dit den egentlig skal. Dette gjør at du en dag er konstant uheldig med hvor fallen faller, til akkurat det stikk motsatte; highscore etter highscore. Personlig mener jeg at litt tilfeldighet hører hjemme i flipperspill-univserset fordi det er det som gjør sjangeren til det det er; en type underholdning som alltid inspirerer til yte bedre. Lyden på sin side holder en jevnt over ok nivå, men det er ikke helt på høyde med Amiga-versjonen. Mer om dette senere.

    Som resten av serien får vi fire brett å velge mellom;
    «Ignition» handler alt om romfergeoppskyting til fjerne planeter. Med mange muligheter for å score stort er dette en av de brettene hvor det er enklest å score høyt. Husk bare å holde kursen, det er lett å rote seg vekk i rommet!

    «Steel Wheel» fortsetter fokuset på industrirevolusjonen, med tog og ånden av gulljakt i Klondyke. Med sitt fokus på gull og edelt metall raser vi skinnelangs med store poengsummer og verdifulle ressurser i kikkerten. Husk bare å holde toget på skinnene!

    I «Beat Box» skal du lage den ultimate mega-hit-en. Dette er musikkbrettet hvor det gjelder å finne de høye tonene og holde seg unna «desibel overload». Musikksporet er urklassisk her, men pågrunn av dårlig portering av musikk-modulatoren til DOS, høres mye av musikken her falsk ut. Se også opp for kjipe og billige ball-glipp som det florerer av.

    Til sist har vi «Nightmare». Med sitt kirkegård-inspirerte tema dytter ned den «skumle» delen av vektskålen for et balansert repertoar. Med et lydspor av ond latter, dørknirk og kirkeklokkekim vet du akkurat hva du får; fristende bonuser og lukrative poeng i fleng, men med en grusom bakside - du kommer til å dø.

    Hva musikkspor og grafikk angår holder iallefall grafikken absolutt tritt med både den gyldne middelvei fra denne tiden såvel som for DOS-plattformen generelt. Som nevnt før har musikken lidd i overgangen til DOS, og spesielt tydelig er det på banen «Beat Box», låten høres rett og slett falsk ut. Her snakker vi om et brett med en superklassisk kjenningsmelodi som regelrett har blitt hogget ned til noe ugjenkjennelig. Katastrofe! «Nightmare» redder heldigvis noe av ryktet med å være på par og gjenkjennes umiddelbart av fans og kjennere. Sistnevnte har en relativt myktseilende mørk undertone av seriøsitet som sitter støpt i setebeltet og gir ikke slipp før «Game Over» smører over skjermen - sånt liker vi.

    Hvis det er bare et flipperspill du skal prøve denne sommeren, heller vi mot Pinball Fantasies, men hvis du har tid til to bør Pinball Dreams stå neste på den lista. Det første i en lang serie av hvor det gjelder å ha baller av stål representerer en milepæl i spillhistorien for denne typen spill- selv om det slantrer til tider.

    Heldigvis er ingen av skavankene spesielt hemmende for opplevelsen, forutenom et til tider sjøsykt lydspor. For de uinnvidde som aldri testet Amiga-versjonen vil dog ikke legge merke til de fleste av dem om de ikke har lest om de først. Så grav frem Compaq-tastaturet som bråker som et uvær og varm opp tomlene for vill tilting med mellomromstasten. Her er står både highscore, rykte og personlig flipperære på spill!
    Score summary
    • icon Graphics : 4.5
    • icon Sound : 4
    • icon Gameplay : 4.5
    • icon Story : N/A
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : N/A

    Link this page:

    Comments