• (0)
  • (1)
  • (1)
  • (0)
Game cover

Quarantine

Platform iconDOS 1994 Action Cyberpunk FPS Sci-fi Racing

No game description available yet

Game published on 26.07.2010 by Coreus

Editor rating
2
User rating (3 votes)
5.3

Rate this game

Rap sheet

  • Release year: 1994
  • Developer: Imagexcel
  • Publisher: GameTek Inc
  • Game mode: Singleplayer
  • License: Abandonware
  • Age rating: 18
  • Visits: 14581
  • Screenshots (8)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (8)


    Skjermskudd fra QarantineSkjermskudd fra QarantineSkjermskudd fra QarantineSkjermskudd fra QarantineSkjermskudd fra QarantineSkjermskudd fra QarantineSkjermskudd fra QarantineSkjermskudd fra Qarantine

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    DOOM i taxi er kort fortalt hva dagens retro-omtale dreier seg om. Forflytt passasjerer fra A til B raskest mulig og pengene er sikret. Kødd det til og både du og bilen er skrapjern. Livet er hardt for en sjåfør og enda verre blir det når selv fotgjengere er ute etter lakken din.

    Det er en eller annen gang i fremtiden, hvor biler svever, tilværelsen er grå og kriminaliteten er nesten i taket. Børser i alle farger florerer, og det meste kan ordnes sålenge du har penger. Midt i dette er du, taxisjåføren Drake Edgewater armert til hjulkapslene med våpen og perforerte dører på desperat jakt etter å flykte fra den karantenebefengte byen KEMO.

    På samme måte som Carmageddon er det om å gjøre å komme seg fra a til å raskest mulig. Oppdragene varierer fra å frakte passasjerer til kappløp og elimineringsoppdrag så variasjonen er god. Det største problemet er å navigere rundt om i byen fordi bilen din er gjestfri på gassen og altfor lett på rattet. Å navigere i en tett by blant fotgjengere (som forøvrig kjøres flat uansett), lyktestolper og tung trafikk i høy hastighet er en stor utfording i seg selv. Selv med DOSBox flyr spillet avgårde i uante hastigheter, så skal du ha håp må antall «cycles» skrus kraftig ned.

    Hvert brett har et overordnet mål som du kun når ved å ta del i mindre oppdrag først. Deretter er det å suse mot nærmeste utgang for avansement. Selv om gameplay lider litt under de knappe kontrollene er overgangen mellom brett noe av det mest irriterende. I hver utgang må du skrive inn et passord for å komme videre. Hvor du får dette passordet fra er oss ukjent, men internettet er en fin onkel her. På tre forsøk må ordrett sitere passord, setninger, som er fra 20 til over 30 tegn lange. Heldigvis er det bare å prøve på nytt skrive du feil.

    At det relativt kjipe passord-systemet er innført henger sammen med historien til spillet. Etter at kriminaliteten i KEMO skaut til himmels i 2022 kollapset økonomien. Syv år etter, hadde situasjonen blitt så ille at byens politi, OmniCorp tok på seg jobben med å gjøre byen sikrere. Tilslaget fikk de, og store murer ble bygd rundt hele byen som et ledd i en «defensiv angrepsvinkel på situasjonen». Tre år senere, i 2033, stod den ferdig med den eneste utgangen vel voktet. Dette skapte en allerede umulig by til et fengsel. Ti år senere, i 2043, etter å ha sett at situasjonen hadde verken snudd eller blitt bedre, bestemte OmniCorp seg for å teste ut et kjemikalie som skulle roe ned folket i byen. Dette hadde selvfølgelig bivirkninger og Hydergine 344 som kjemikaliet het, forvandlet innbyggerne til gale mordere over natten. For å sikre at ingen kommer ut, ble altså hver utgang sikret med passord, og dette må du altså skrive inn for å avansere. Det er også mellompartier uten trafikk som man må kjøre gjennom for å komme til neste del. Unødvendig fordi det har ingen direkte mening, mener vi.

    Bygget på en modifisert DOOM-motor, er det lite her som ligner på FPS-spillet som fikk mødre til å hyle og småbarn til å juble. Grafikken lider noe under dette, hovedsakelig fordi Qarantine er satt i et mye raskere miljø enn hva grafikkmotoren til DOOM noen gang var beregnet for. Resultatet er grøtete teksturer og detaljer, med animasjoner som er både stakkato og firkantet. Musikk er det ingenting av, iallefall for de fleste av oss som har spilt diskettversjonen. De som var så heldige å eie en CD-ROM på denne tiden hadde muligheten til å dykke ned i den alternative australske rocken som fulgte med lydsporet. Ikke akkurat at vi ser på det som noe stort savn...

    Savn er det også at lydeffekter er relativt monotone, med de obligatoriske «willhelm-hylene» de myke trafikantene utbasunerer når du meier de ned. De er det forøvrig nok av, gatene er velbefolket med psykopater som vil deg uvel. Heldigvis er det mange muligheter innen personlig beskyttelse, takket være en håndfull oppgraderingsmuligheter til bilen. Fra flammekaster og raketter, til UZI og miner. Selv støtfangeren kan fintunes for ekstra «rydde-effekt». UZI lar deg forøvrig skyte ut av sidevinduene, en kjekk bonus når alskens pakk samler seg rundt bilen.

    FPS-taxi-spill, om man kan kalle det det, har det ikke vært mange av gjennom tidene og vellykkede «DOOM-kloner» enda færre. Qarantine var ett av de få spillene som lyktes med å lage noe fra suksessen til kultklassikeren. Utgivelsen var kontroversiell grunnet den frodige voldsbruken, noe som sannsynligvis tilføyde på suksessen.

    Vi derimot sitter litt på gjerdet. Qarantine har på ingen måte tålt alderen bra og både gameplay og opplevelsen levner noe som er grøtete og kaotisk. Revolusjonerende eller ei, flukten fra KEMO by er en blandet følelse som antageligvis nytes best med alkohol og tung skyts. Terningen vår stopper på to.

    Bonus
    For de som trenger nivåkoder (og det kommer du til å trenge!), de er som følger:

    Level 2 - OMNICORP IS ALL KNOWING
    Level 3 - KEEP THE OPRESSOR OPRESSING
    Level 4 - THE MEEK SHALL INHERIT ZILCH
    Level 5 - HAVE YOU HAD YOUR HYDERGINE TODAY
    Final Level - KEMO CITY IS A NICE PLACE TO VISIT

    Merk at du kan ikke gå direkte fra nivå 1 til f.eks nivå 5, du må alltid følge brettene fra det nivået du er på.
    Score summary
    • icon Graphics : 2
    • icon Sound : 2
    • icon Gameplay : 2.5
    • icon Story : 1.5
    • icon Difficulty : 3
    • icon Learningcurve : 3

    Game permalink:

    Comments