Golden Spirit Award Game cover for Sam & Max Hit the Road
Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1993
Releases
N/A
Age rating
Everyone
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

"Halt! We're the freelance police!" er en setning de fleste eventyrere med respekt for seg selv kjenner igjen i umiddelbart. Patruljen som består av en hund og en kanin var et av 90-tallets aller største opplevelser, og med et forvrengt syn på loven og uortodokse metoder å håndtere kjeltringer på, ville vi alle bli politi. Finn frem batong og pepperspray, det er en uvanlig dag for lovens korte hale. Og når Bigfoot har forsvunnet fra det lokale sirkuset, hvem andre enn Sam 'n Max: Freelance Police får oppgaven å sette tingene på plass.

Published: 21.11 2007 by retrospirit-bot

Screenshots
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road
Skjermbilde fra Sam & Max Hit the Road
Game screenshot of Sam & Max Hit the Road

"Halt! We're the freelance police!" er en setning de fleste eventyrere med respekt for seg selv kjenner igjen i umiddelbart. Patruljen som består av en hund og en kanin var et av 90-tallets aller største opplevelser, og med et forvrengt syn på loven og uortodokse metoder å håndtere kjeltringer på, ville vi alle bli politi. Finn frem batong og pepperspray, det er en uvanlig dag for lovens korte hale.

Bigfoot har forsvunnet fra det lokale sirkuset, og hvem andre enn Sam 'n Max: Freelance Police får oppgaven å sette tingene på plass. Sam, en hund iført blå dress og slips, en matchende hatt og et vokabular som slår de fleste, og Max, en hvit hyperaktiv kanin som trives best når han kan dele ut bank. En knakende duo som setter lattermusklende i sving hele veien.

Det er en nokså tilsynelatende vanlig dag på det nedslitte kontoret til Sam og Max; regningene hoper seg opp på gulv og i skap, de lokale rottene stjeler det som er å spise, og kriminaliteten flyter rundt ørene. Helt til telefonen ringer med en kritisk beskjed: storfoten Bruno har rømt fra raritetenes sirkus, og ingen skjønner hvorfor eller hvordan. Dette høres ut som en perfekt jobb for to svært lite utdannede dyr i politiets tjeneste!

På din ferd gjennom USA søkende etter den mystiske bigfooten Bruno, vil du møte en hel del merksnodige gåter, steder og karakterer. Hva med den countrysyngende Cornus Bumpus med et hår det egner seg å moppe gulv med, ei giraffjente ved navn Trixie som faller for truede dyrearter, eller karen bak disken på Snacky U. som vet alt om å håndtere juicemaskiner? For å ikke snakke om alle attraksjonene det er å se! Hvorfor ikke ta en tur til verdens største nøste som innen 2053 kommer til å veie så mye at jorden vil gå ut av bane, fiskeverden hvor vannet og fiskestangen er forskjellen mellom menn og skikkelige menn, eller hva med litt alligatorgolf hos Gator Golf? Mulighetene er mange, og frister ingen kan du jo ta en tur på motorveien med Max på biltaket og hoppende etter veiskilt.

Sam 'n Max: Hit the Road er basert på karakterer fra Steve Purcells tegneserie med samme navn. Komedie og merkelig, men intellektuell humor står virkelig i høysetet her, noe som preger mye av dialogen. Ordforrådet til våre to helter har en overdrevet ironisk sjargong, mye preget av sitater og ymse uforståelige ordblandinger som gjør sitt til at man har vanskelig for å ikke le. På lik linje med andre Lucasarts spill, har de et varemerke i å bruke figurer fra andre spill i ulike roller satt i spillomgivelsene. Eksempelvis finner du Bernard fra "Day of The Tentacle" her, iført rollen som butikkansvarlig for Snacky U.

Dette er et av Lucasarts mest vrengte eventyr noensinne. Det er lagt stor vekt på et Amerika preget av turistfeller, stereotyper og generell stupiditet innpakket i en selvironisk gavepakning så stor at den overvelder alt og alle. Sjelden har roller med hunder og kaniner i evig forenighet vært så vellykket. Når vi tenker oss om, har vi kanskje heller ikke sett noen andre hunder og kaniner som har gått så godt overrens som dette.

Forutenom det vanlige eventyret man forventer av sjangeren, er det også lagt til små minispill du kan bedrive tiden din med. Blant disse finner vi slå-en-rotte (Whac-a-Rat), bilbombe (Carbomb!) og kle-opp (Dress-up!), en fin miks av humor og en slags rot mot dets tegneserierøtter.

Grensesnittet er slik vi kjenner fra SCUMM-baserte spill, dog her er det gjort en vri. Istedenfor ikoner benytter du høyre musknapp for å rotere gjennom de ulike handlingene du kan utføre. Denne fungerer greit, men er en anelse plagsom hvis du trykker for langt, og må "bla" deg igjennom alle på nytt. Du har også de samme mulighetene ved å trykke inventarboksen nede til venstre, men det er en anelse tungvint. Dette grensesnittet ble også benyttet i senere Lucasarts-titler, slik som The Dig. Ellers oppfører Sam 'n Max seg som alle andre pek og klikk-eventyr, med gåter å løse og objekter å plukke opp for bruk. Noen av gåtene er dog over middels vanskelige, og innebærer at du tenker utenfor de vanlige grensene for hva som er normalt å regne for en hund og en kanin.

Grafikken komplementerer grensesnittet og miljøet til frilanspolitiet svært bra. Animasjonene er delikate, og her finner vi også en del 3D-rendrerte scener innvevd i spillopplevelsen. Disse ser svært bra ut for å være fra 1993, og overrasker etter så mange år. Musikken følger samme fotspor som det visuelle, den er lystig, barnslig og morsom på en og samme tid, og understreker det mildt sagt gale eventyret til våre to helter på en solid måte. Stemmebruken i CD-versjonen er heller intet unntak, dette oser kvalitet hele veien og er en imponerende oppnåelse selv 14 år etter.

Det er ingen tvil om at eventyrenes mester på 90tallet var Lucasarts. De hadde den hemmelige oppskriften på hvordan å lage gode titler, og det de tok i ble til gull, platina og diamanter. Det er Sam 'n Max: Hit the Road et epitomsk eksempel på; det er inviterende og lett å like. Uavhengig om du har spilt dette før, eller er nykommer, kommer du garantert til å sette pris på Sam og Max sitt elleville eventyr gjennom et overdrevet stereotypt USA. Vår golden DOS Spirit utdeles selvfølgelig.

Annen info:

  • Lucasarts annonserte i 2002 en oppfølger, navngitt Sam & Max: Freelance Police. Denne ble imidlertidig kansellert, noe som skapte opptøyer blant fans.
  • Lucasarts slapp lisensen på Sam & Max og ble tatt opp av Telltale Games. Sammen med en rekke tidligere Lucasarts-ansatte, satte Telltale Games igang produksjonen for neste generasjon Sam & Max-eventyr.
  • Resultatet kom sent i 2006, en episodebasert serie hvorav første het "Sam & Max: Culture Shock".
  • Sålangt har det kommet ut totalt 7 episoder for Sam & Max herlige verden. Du kan kjøpe de på www.telltalegames.com
retrospirit-bot's avatar
By Retrospirit-bot - 21.11.2007

Score summary
Graphics
6
Superb!
Sound
6
Superb!
Gameplay
5
Very good
Story
6
Superb!

Overall: 6

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Sam & Max Hit the Road

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!