• (0)
  • (0)
  • (1)
  • (1)
Game cover

Shantae

Platform iconGame Boy Color 2002 Action Platform

Den lille byen Scuttle Town aner fred og liten fare når Risky Boots, en frekk pirat, angriper byen. Heldigvis har landsbyen Shantae, en genie som er selvutnevnt beskytter. Sammen med henne må du redde innbyggerne, finne tilbake en stjålen oppfinnelse og ta knekken på ugangskråkene i en plattformer det oser sjarm av.

Game published on 03.12.2014 by Coreus

Editor rating
5
User rating (1 votes)
5

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (20)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (20)


    ShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantaeShantae

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    No compability data found
    We have no data on how compatible this title is. Please refer to the list below for emulators on various platforms.

    Review


    Når Risky Boots, en frekk pirat, og gjengen hennes angriper den lille byen Scuttle Town er det opp til byens egen selvutnevnte beskytter, Shantae å ta opp kampen. Denne djinnen må redde både innbyggerne og finne tilbake en stjålen oppfinnelse. Det er klart for et plattformeventyr det oser sjarm av.

    Shantae skal få reise både langt, høyt og bredt før hun finner det hun er på jakt etter. På lik linje med Metroid og Castlevania er enkelte områder umulige å komme seg til før du har de rette ferdighetene. Ettersom hun er en magisk ånd har hun muligheten i form av dans til å forvandle seg andre dyr. Apekatten lar henne for eksempel klatre på vegger, mens harpy gir henne muligheten til å fly.

    Foruten om å være et veldig stort spill for Gameboy å være, har spillet også lagt opp til dag og natt-syklus hvor enkelte objekter og fiender kun vises ved spesifikke tider på døgnet. Det er litt av en ting å ha med i en plattformer og er definitivt med på å gjøre spillet unikt. Miljøene er svært varierte med en god seleksjon i fiendegalleriet som gjør at dette aldri blir kjedelig.

    Spillet bryter opp sekvenser med plattforming ved å introdusere byer som fungerer som interaksjonshubber. Her kan du kjøpe bedre utstyr, finne oppdrag og spille mini-spill for å nevne noe. Inget spill om en djinn med respekt for seg selv utelater sekvenser hvor du kan danse foran et publikum til stor jubel! Pengene du tjener eller plukker opp brukes for å forbedre både offensive og defensive ferdigheter.

    Shantae er en stor opplevelse i et lite format, og det er kanskje akkurat dette som er også ankepunktet. En større skjerm hadde bedre rettferdiggjort all tekst i dialogene og omfanget du oppfatter omgivelsene i. Mangelen på et oversiktskart og en questlogg gjør at det er vanskelig å huske hva man trenger å gjøre etter ukevis med opphold. Heldigvis lar spillet deg lagre progresjon underveis, men kun ved spesifikke punkter.

    I tro Metroidvania-stil er det selvsagt en god del backtracking blant omgivelsene her. Etterhvert som du låser opp nye danser ved å redde dansejenter (såklart!) kan du kanskje nå høyere punkter i apekatt-form eller knuse et hinder som elefant. Det gjelder dog å følge nøye med på nivåene og gjøre seg notater på hvor neste potensielle hemmelighet kan befinne seg.

    Lydsporet er det Jack Kaufman som står bak, kjent fra blant annet Legend of Kay, Micro Machines på Gameboy Color og nyere Ducktales: Remastered, Shovel Knight og Shantae and the Pirate's Curse. Med sitt tydelige preg av østen-inspirerte toner blandet med tekno-beats byr på akkurat nok unnskyldning til å være bakgrunnsmusikk. Dessverre skiller den seg ikke godt nok ut til å dra kjensel på i ettertid, selv om den er helt «ok» under spilling. Vi hadde nok ønsket et mer karakteristisk preg på ikoniske segmenter i spillet, slik som for eksempel bosskampene.

    Men dette er egentlig småplukk når vi ser på helheten. Dette er et spill som tør å prøve veldig mye, og som kommer seg unna med det også. Plattformingen er solid, forvandlingsmekanikken er forfriskende og 3D-perspektivet når du besøker en by er noe du ikke skulle tro en Gameboy Color skulle klare. Mektig imponerende, rett og slett. Selv om vi skulle ha ønsket oss endel funksjoner som hadde gjort opplevelsen mer brukervennlig og et musikkspor du kan huske på i ettertid fungerer opplevelsen her. Ingen unger under bilturen kommer til å kjede seg når djinnen Shantae kan få si noe i saken!

    Utvilsomt en litt annerledes opplevelse som gjør seg fortjent til vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse. Det er ikke perfekt, langt i fra, men tilbyr noe få andre spill hadde på denne tiden på en plattform du knapt trodde kunne levere noe som dette.
    Score summary
    • icon Graphics : 5.5
    • icon Sound : 4
    • icon Gameplay : 5
    • icon Story : 5
    • icon Difficulty : 4
    • icon Learningcurve : 4

    Game permalink:

    Comments