• (1)
  • (1)
  • (0)
  • (1)
Game cover

Super Solvers: Midnight Rescue!

Platform iconDOS 1989 Educational Puzzle Horror

No game description available yet

Game published on 30.10.2011 by Coreus

Editor rating
4.5
User rating (0 votes)
0

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (12)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (12)


    Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!Skjermskudd fra Super Solvers: Midnight Rescue!

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Buy this game from Good Old Games (gog.com)

    You need to login to display files for backup.

    Game compability


    No compability data found
    We have no data on how compatible this title is. Please refer to the list below for emulators on various platforms.

    Review


    Det er trøbbel på den lokale skolen, en gal mann har tatt over hele plassen og truer med å fjerne den fra kartet hvis du ikke løser gåten før midnatt! Armert med et kamera, noen hippe joggesko og en matchende caps blir det din oppgave å vandre rundt og samle nok ledetråder til fange ugangskråka sjøl. Fingeren på knipsern!

    Morty Maxwell har forkledd seg som en av fem roboter som vandrer rundt på ungdomsskolen og tagger veggene med «forvinnelsesmaling». Du, en av de såkalte «Super Solvers», må finne ut hvilken robot Morty har forkledd seg som ved å samle ledetråder skjult i hvert av klasserommene. Ved å svare på spørsmål på slutten av hvert notat, gir det deg en av totalt fire ledetråder som vil kunne identifisere skurken. Disse varierer fra nyhetsbrev, postere og korte historier.

    Forutenom å være et spill perfekt for halloween-sesongen med sin «skumle setting», er dette først og fremst et lærespill som mynter på utforsking og logisk deduksjon. «Super Solvers»-serien er alle slike, med forskjellige aldersgrupper de er beregnet på. «Super Solvers – Midnight Rescue!» passer for de mellom 7 og 14 år. Vanskelige ord er forøvrig også forklart i notater.

    Blandet inn i etterforskningsoppgaven er også litt taktisk plattforming. For det er ikke lenge du får gå alene i skolegangene før en av robotene dukker opp. Her er det om å gjøre å unngå angrepene deres ved å enten hoppe, eller bruke kameraet ditt som henger passende rundt halsen din. Hvert knips bruker film, og hvor mange bilder du har igjen er alltid indikert nede til høyre. Filmautomaten er din venn i nøden om filmrullen skulle bli skremmende tom, men ny film gis bare hvis du har funnet et nytt hint siden sist du besøkte den. Fotografier av alle robotene er nødvendig for å kunne matche notater med bildene av dem, ellers sikter du i blinde!

    På toppen av det hele er klokken i mot deg. Spillet starter klokken 21:00 på kvelden, og du må ha samlet nok hint og peket ut hvem som er skurken før uret slår midnatt. Ting som å bli truffet av fiender gir tidsstraff. Du trenger ikke nødvendigvis alle ledetrådene for å peke ut den hovedmistenkte, men det hjelper betraktelig ettersom du må sammenligne portrettene av dem mot de notatene du har. Etterhvert som du øker i gradene blir det hele litt vanskeligere, men deduksjon er ditt ypperste våpen her.

    Spillet holder oversikten på spillere via profiler. Det er derfor fint mulig å la alle i familien prøve seg på oppgaven med å redde «Shady Glen»-skolen før det er for sent, uten at det går utover andre spilleres progresjon. Det er hele åtte forskjellige grader å bestige, fra «Trainee» og helt opp til «Champion» som krever en halv million poeng for å titulere seg med. Ekstrapoeng gis for den tiden som gjenstår frem til midnatt, så det har sin hensikt å få ting unnagjort.

    På lydsiden er det «pc-speaker» som gjelder, og fungerer kurrant til sitt formål. Den blir vel repeterende etterhvert, for det er begrensinger for lenge du klarer å høre «Dovregubben hall» på repeat før du all musikk av. Dette er også mulig for lydeffekter, noe som er kjekt.

    Visuelt holder Midnight Rescue! seg tritt til EGA i alle kroker og kriker, men det fungerer overraskende bra. Dette er trossalt 1989, og vi befinner oss fortsatt i slutten av EGA-generasjonen før spill som Monkey Island og EcoQuest: The Search for Cetus og Another World tok det neste steget i hva presentasjon angår.

    Om vi skal plassere fingeren på noe må det være repetisjons-momentet. Selv om hvert spill er forskjellig i den grad forskjellig kan defineres som en blanding av å flytte på fotoboksen og legge til noen søppelbokser her og der, er det de samme gangene og tilsynelatende samme robotene du møter. Det er også mulig å forkaste en valgmulighet når du skal svare på spørsmålene i slutten av hvert notat fordi «Enter»-tasten må benyttes for å gå videre hvis du har svart feil, samtidig som den benyttes for å velge et svaralternativ. Svarer du feil er du fint nødt til å finne den samme ledetråden i et annet rom. Det er også mulig å møte på notater du allerede har svart på, noe som kaster vekk tid. Hvorfor ikke bare fjerne de vi allerede har løst?

    Et siste ankerpunkt er den visuelle presentasjonen av hva som kan leses eller ei. Markert med et cyan-farget rektangel og en gul pil, flyter det lett inn i omgivelsene ellers takket være EGA-paletten. Når du riktignok har peilet deg inn på hva som er hva, går det lettere.

    Konklusjon
    Ingen av disse punktene er likevel noen store hindringer i hva gameplay og spillbarhet angår. Dette er en solid læretittel for barn i alderen 7 år og oppover og kan forøvrig anbefales til resten av familien óg. Er det ett lærespill du skal tre over hodet på kidsa i familien under årets Halloween, passer denne tittelen biletten godt. Dette liker vi, faktisk så godt at det også gjør seg fortjent til vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse. Ta det som et hint! emoticon smile
    Score summary
    • icon Graphics : 4
    • icon Sound : 3
    • icon Gameplay : 5
    • icon Story : N/A
    • icon Difficulty : 2
    • icon Learningcurve : 2

    Link this page:

    Comments