• (4)
  • (3)
  • (4)
  • (2)
Game cover

Syndicate Wars

Platform iconDOS 1996 Action Cyberpunk Sci-fi Strategy (real time) Strategy (real time) 3rd person perspective

Oppfølgeren til Syndicate kan du velge å alliere deg med Syndicate eller Church of the New Epoch. To stormakter som kriger om verdensherredømme. Det er all teknologi på bordet og full kruttkjerring når du skal komme deg seirende gjennom 60 voldelige oppdrag fordelt over 30 byer.

Game published on 22.12.2011 by Nocturn

Editor rating
4.5
User rating (6 votes)
5.2

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (28)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (28)


    Skjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSkjermskudd fra Syndicate WarsSyndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)Syndicate Wars (DOS, 1996)

    Game video


    Download


    Game compability


    Review


    Hvis jeg sier Syndicate, så er det sikkert noen nerder der ute som vil tralle introlåta sammen med meg; «Bum wub wub wub wa wub, buuum wub wub wub wa wub, buuum!!». For dere som gjør det, high five! (ser at det kan være en fare for at jeg blir forlatt hengende i lufta med en friflytene høy femmer). Det er lite som slår den originale introlåten til Syndicate, som setter stemningen så blodhardt rett i beinet med sin futuristisk og minimalistiske lydbilde. Spillet selv kaller musikken, spenningsmusikk, og det er akkurat det det er, spenning.

    Syndicate Wars tar opp historien like etter original spillet, og Eurocorp Syndicate er satt sammen av allierte selvskaper som kontrollerer nå verden gjennom en kombinasjon av militær og økonomisk makt. Sivile har fått microchip implanter, som lurer personen til å tro at verden er fantastisk, ren og alt er lykke. Det egentlige bildet er en verden som er skitten og korrupt. Church of the New Epoch lager viruset «Harbringer» som nå truer denne utopien, som ødelegger microchipene, og setter de sivile fri. Etterhvert som spillet utspiller seg så vil flere og flere sivile bli frigjort fra fantasivernde av «Harbringer» . Etterhvert skaper de frigjorte en egen arme av sivile som vil ta opp kampen for å kjempe for sin frihet. Du tar enten rollen som sjefen for Eurocorp Syndicate, eller Church of the New Epoch, og ditt valg vil gi deg egne oppdrag samt en unik slutt. Spillet spilles veldig likt uansett, og du har 4 agenter til rådighet til hvert oppdrag, og oppdragene går for det meste i det brutale, hvor drap og bomber står høyt på listen.

    Spillet spilles på lik måte som originalen, synsvinkelen er isometrisk, og spillet gir deg mål på kartet som du enten skal ta å omvende gjennom tanke/sinnskontroll, drepe eller bare skape generelt helvete gjennom ditt arsenal som er alt fra atombomber i lommeformat til høytrykklaser som gjør fienden din til en blodpøl. Det er ikke så mye taktikk i spillet, da alt skjer i sanntid, og det skjer ofte så fort at du ikke har tid eller kan greie å forutse hvordan de neste 10 sekundene skal se ut. Det er hektisk, og ofte finner man ut at prøving og feiling er en god taktikk. Det strategiske ødelegges litt av dette. Syndicate serien er veldig sovende på actionsiden, og den er vanskelig å snu.

    Spillet tapte mye sjarm i mine øyne ved å oppgradere grafikken med en 3D motor, misforstå meg rett, jeg sier ikke at det er feil å kunne gi en oppfølger bedre grafikk, tvert i mot. Det som er bare at Syndicate Wars sin grafikkmotor virker som å ha blitt klattet på for å kunne se bra ut på skjermskudd i spillmagasiner og internettsider, for min del så er det mye som kunne gjort bedre her hvis man bare hadde tenkt seg to ganger om. Jeg skal ikke sitte her å være typisk norsk og si at dette kunne man gjort bedre selv, absolutt ikke, greier så vidt å skille mellom en hjulvisp og et hjulkryss, men spillet er blitt en upersonlig klump, som snakker til meg gjennom dens lydside og ikke det visuelle.

    Det du vil fort merke er at du blir lett desorientert når du spiller Syndicate Wars, da bygninger dekker over hele skjermen din, da de ikke automatisk fases ut til å bli skygger eller lignende. Det du selv må gjøre er å trykke en knapp (b) for å fjerne bygningene, for å kunne se dine agenter som tusler rundt bak dem, og de blir bare så lenge borte som du holder knappen. Når du er midt i kulemekka så er det for meg uforståelig at designerne har gjort denne blemmen, dette skulle de ha gjort mer sømløst.

    Spillet har en minimalistisk angrepsvinkel på hvordan menyer og slikt skal fremstille når du står midt i actionet med blytunge miniguns som freser av kule etter kule. Menyene føles ofte lite intuitiv, og gir deg ikke nok tilgang til hva du egentlig skal ha. Å kunne velge alle agentene samtidig, er etter min mening noe som bør være lett tilgjengelig gjennom knappene som spillet gir deg på skjermen, det er det ikke Bullfrog enige i. Designet som de hadde i det originale Syndicate med menyene på venstre siden, er bedre og gir en mer oversikt av hva som foregår. Dette er nok en smakssak, men når du har noe som fungerer, ikke ødelegg det. Det skal sies av Syndicate Wars kom også ut på konsoller, som kan forklare litt.

    Jeg skal ikke skrive om spillets lydside så veldig mye, tittellåten er like ikonisk og fantastisk som den alltids har vært, og lydbilde generelt er så skittent og følelsesløst at den vil få Hitler til å se sympatisk ut. Hvis du ikke kjenner til hva jeg snakker om, installer spillet, dette eller originalen og nyt. Det skal sies av Skrillex har mixa sammen en ram versjon av hovedlåta til 2012 lanseringen av førstepersonsskytespillet (FPS) til Syndicate, som utvikles nå av våre naboer i Sverige. Absolutt verdt å sjekke ut for dere som ikke har gjort det. Derimot vil jeg rekke ut en stor takk til utviklerne hos Paradox som ser på det å lage en FPS av Syndicate som å spytte på grava, og lager selv spillet «Cartel» som blir en ordentlig oppfølger til Syndicate Wars, med isometrisk vinkling. Høy femmer til dem.

    Spillet har sine lyse og mørke sider, og det er ofte du sitter der og blir torturert over den høye vanskelighetsgraden gjennom de 60 oppdragene, samt jeg har snakket nok om grafikken. Spillet har dog lyden og historien på sin side, og sammen skaper et såpass interessant team som gjør at jeg kommer tilbake. Syndicate Wars spiller veldig sikkert på noen av punktene, og lener seg trygt til de originalen har bygget så bra opp. Dette var oppfølger som hadde skyhøye forventninger til seg, desverre lever den ikke helt opp til det som Syndicate en gang leverte.
    Score summary
    • icon Graphics : 3
    • icon Sound : 5.5
    • icon Gameplay : 4
    • icon Story : 4.5
    • icon Difficulty : 4
    • icon Learningcurve : 3

    Game permalink:

    Comments