Release year
1991
Releases
Series
R-Type
Age rating
Everyone
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

Sidescrolling shooter som kopierer baner fra R-Type II og tilfører tre ekstra. Spillet er kjent for sine høye vanskelighetsgrad.

Published: 07.12 2012 by retrospirit-bot

Screenshots
Game screenshot of Super R-Type
Super R-Type
Game screenshot of Super R-Type
Title screen
Game screenshot of Super R-Type
Super R-Type

Da Nintendo lanserte SNES (Super Nintendo Entertainment System), kom konsollet også med noen nye titler. Super R-Type var en av disse. En sommerdag i 1992 kom fattern hjem med en supernintendo under armen og Super R-Type var et av to spill han hadde kjøpt med.

La meg først få forklare historien i spillet. Bydo-imperiet holder på å overkjøre galaksen vår og du skal stoppe de. Det var hvertfall dette som stod printet bakpå innpakningen, og det er vel ikke stort mer du får vite om temaet heller. I realiteten betyr egentlig spillhistorien lite; Spillet leverer så utrolig bra på de andre aspektene at dette ikke har noen betydning i det hele tatt.

Gameplay er egentlig ganske enkelt. Dette er en 2D-shooter. Du trenger 4 akser, og knapper for å skyte. Dette har du jo forsåvidt på nintendokontrolleren, så hele dette punktet er godt nok dekt.

Grafikken på spillet er noe under nivået til resten av spillet, men dette har med at Super R-Type ble utviklet under tidspress og at utviklerne ikke var helt klar over mulighetene til hardwaren på SNES-platformen. Likevel vil jeg si at grafikken er langt over det jeg forventer fra SNES-titler fra 1992.

Vi står vel igjen med tre aspekter av spillet vi ikke har dekt hittil, og dette er vanskelighetsgrad, lærekurve, og lydeffekter/musikk. Det er her spillet leverer. Vi starter like godt med vanskelighetsgraden.

Helt fra første sekund av spillingen blir det gjort lynende klart for deg at dette spillet ikke er for amatører. Super R-Type hopper nemlig ut av TVen og slår deg gjentatte ganger i fjeset med vanskelighetsgraden, og det er en overhengende fare for at du ødelegger tven din ved å kaste håndkontrolleren altfor hardt i den. Det er heller ikke usannsynlig at du opplever hjerteklapp, raserianfall, adrenalinoverdose, og hårtap. Det er bare ett spill jeg har spillt til nå som måler seg med vanskeligheten på dette, og det er Descent. Imidlertid, descent har ikke den samme grindcore vanskeligheten som dette. Her vil du kun tåle et skudd før du må starte banen på nytt. Det er ikke nok, du mister også alle powerups du har samlet deg. Irriterende og direkte hånlig gjort mot erfarne spillere, og jeg skal ikke si hva jeg mener om hvordan nybegynnere opplever det. Dette til tross, jeg elsker spillet pga. vanskeligheten. Det er også på dette punktet at det vil gå et lys opp for deg i forhold til at spillet egentlig var tiltenkt som et arkadespill.

Lærekurven på spillet er drepende. Du lærer alt på den harde måten. Tar du vanskelighetsgraden i betraktning i tillegg, skjønner du fort hva du har med å gjøre. Jeg vil uansett si at det er oppfriskende å spille slike spill den dag i dag, da dagens moderne titler ofte ikke inneholder mer enn noen timers spilling før du er ved veis ende. Ingen vanskelighet der - bare utfordring i forhold til hvor mye tid du kan bruke på spillet.

Videre må jeg nevne at vanskelighetsgradene inneholder et lite "gotcha". Du kan sette at du vil starte på vanskelighetsgrad "Novice" (grønnskolling, red.anm), men når du runder sistebossen vil du bli satt tilbake på førstebrettet i vanskelighetsgraden over. Du har 5 vanskelighetsgrader; Novice, Easy, Normal, Hard, og Pro. Sistenevnte, Pro, får du ikke starte med. Du må rettere sagt klare spillet på Hard for å kunne få starte med Pro. For å gjøre vondt verre, har du aldri klart spillet før du runder det på Pro.

Det som derimot er lindrende salve for opplevelsen av marerittet av et vanskelighetsgradsmareritt, er musikken. Titt og ofte tar jeg meg i å starte spillet bare for å høre på musikken. iREM (utviklerne) tok seg bryet med å lage en jukebox i startmenyen på spillet, og det er ofte at jeg tenker at spillet egentlig er en jukebox med usaklig bra musikk, med et shootergame som ekstrabonus. Personlige favoritter i soundtracket må være musikken for bane 7, bane 3, og bane 6. Har du i tillegg en sub som det står repekt av, pluss noen dugelige monitorer, koplet til forsterkeren, har du en helt sinnsvak opplevelse foran deg. Spillet har mange minus, men musikken og lydeffektene gjør det hele godt. Jeg må bare ta av meg hatten for denne.

Golden DOS Spirit klarer denne uten problemer.

Møggel's avatar
By Møggel - 07.12.2012

Score summary
Graphics
6
Superb!
Sound
6
Superb!
Gameplay
6
Superb!
Story
0
N/A (Not rated)
Difficulty
6
Forget it, you won't beat this anytime soon!
Learning curve
6
Forget it, you won't beat this anytime soon!

Overall: 6

R-Type series (1 games)

Games in this series are listed in chronological order of release (year).


There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Super R-Type

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!