• (3)
  • (5)
  • (3)
  • (6)
Game cover

Congo: Descent Into Zinj

Platform iconWindows 1995 Adventure Point & Click Puzzle Horror License based Detective / Mystery

Congo is an adventure game adapted from a movie (adapted from a book by Michael Crichton). In contemporary Congo, you are in search of a diamond. A first expedition having disappeared in the jungle, you must fight hostile beasts, protect yourself from earthquakes and get various objects in order to find the mythic city of Zinj.

Game published on 22.12.2013 by Coreus

Editor rating
2.5
User rating (6 votes)
3.8

Rate this game

Rap sheet

  • Release year: 1995
  • Developer: Viacom New Media
  • Publisher: Funsoft
  • Game mode: Singleplayer
  • License: Abandonware
  • Age rating: 12
  • Visits: 8996
  • Screenshots (20)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (20)


    Congo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into ZinjCongo: Descent into Zinj (Windows 3.11)Congo: Descent into Zinj (Windows 3.11)Congo: Descent into Zinj (Windows 3.11)Congo: Descent into Zinj (Windows 3.11)Congo: Descent into Zinj (Windows 3.11)Congo: Descent into Zinj (Windows 3.11)

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Alt fra Supermann til Harry Potter og Turtles har alle en eller annen gang fått en digital behandling de nok helst skulle ha vært foruten. Baserer du et spill på en filmlisens er resultatet i beste fall flaut. Spillboksen som skal opp i lyset i dag er selvfølgelig en lisensgreie og den har mye å bevise.

    Skrekken av å bli en kjapp pengeku for å underbygge lisenser er likevel ikke stor nok å holde folk fra å prøve om og om igjen. Basert på Michael Crichtons roman «Congo» fra 1980 og filmen ved samme navn fra 1995 – ingen av dem noen høydare. Du plasseres i rollen som Jack på oppdrag fra Travicom om å finne diamanter i Kongos jungel. Det er også en ekspedisjon som har gått galt her med noen gorillaer i hovedrollen, uten at du bryr deg spesielt mye om de. Fokuset ligger uansett på gorillaen «Amy», en primat som har lært seg å snakke ved hjelp av tegnspråk. Hun vil senere i spillet være essensiell for å komme seg helskinnet gjennom spillets mange gåter.

    Congo: Descent Into Zinj minner mye om Cyan sitt Myst og det er ikke så rart; prerenderte 3D-bakgrunner og in-game filmsekvenser med ekte skuespillere. Fellesnevnerne kastes i fjeset ditt uten sidestykke, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det ser veldig bra ut tatt året 1995 i betraktning. Skuespillerne er akkurat passe B-film til at de passerer, med solide doser «cheese».

    Eventyret i Kongos jungel ses fra førstepersonperspektiv hvor du må navigere deg gjennom labyrinter av veier som leder over alt og lete etter ting å plukke opp og bruke. Jack får tidlig i spillet tilgang til en kommunikasjonsenhet som lar han ta imot og sende videobeskjeder fra andre relatert til oppdraget, ta bilder for analyser, tracke GPS-signlar, ta opp lyder og motta filer. Dette aksesseres fra en egen knapp nede til høyre i grensesnittet og spiller en stor rolle i gameplayet. For å finne ut hvor du videre må kartet alltid konsulteres. Havner du utenfor seksjonen kartet viser må GPS-en relokeres til å vise din oppdaterte posisjon.

    Fra tid til annen oppdateres også tilleggsinformasjon som kan ses i filarkivet. Rapporter om situasjonen, info om forskningen på gorillaer og tegnspråk og beskjeder fra hovedkvarteret samles alle her for å gi ekstra bakgrunnsinformasjon til opplevelsen. Ingen av dem er nødvendig å pløye gjennom, heldigvis.

    Jacks magiske laptop kan også ta bilder for analyse. Hieroglyfer og tegn eller bilder som blir sendt kan inspiseres mer nøye for detaljert info om hva de betyr. Via lydopptak kan du åpne låser som er stemmestyrt. Nå som vi har fått det unna veien er det tid for å ta en titt på hvorfor alle disse potensielt interessante mekanikkene feiler tungt.

    Det er mye man kan ta for gitt med blant spesifikke spillergrupper. F.eks er de fleste FPS-fans vant med å styre med knappene «W,S,A,D» og rollespillguruer skjønner at enhver karakter er bygd opp av en rekke ulike stats og funksjoner som introduseres gradvis. De med eventyr i blodet er ikke like kravstore, men ikonbeskrivelser og hints er absolutte minimum. Her får du ingen av dem. De fleste objektene må du gjette hva er for de færreste er ikke innlysende. Sitter du fast kan du kontakte hovedkvarteret, men hjelpen du vanligvis får ligger i nærheten av «Well Jack, you'd better explore some more then! Houston out.». Hva i helv! Fortell meg noe jeg ikke visste fra før din tosk!

    Congo: Descent into Zinj mangler de nødvendige guidingen av spilleren. Du kan bare glemme å se nærmere på det du har plukket opp og tross for at bakgrunnene er fine å se på, krever mange av dem pikseljakt blant blandede farger det er svært krevende å skille fra hverandre. Det er for enkelt å overse ting her og uten løsningen ved siden av deg kommer du til å sitte veldig, veldig fast. Mange av spillets områder er rene hukommelsestester hvor veien gjennom eksempelvis en labyrint varierer for hver gang du spiller. Du kommer til å bli god venn med den oppblåsbare båten din, den eneste måten å forsere elvene på, før du finner ut hvor du skal. På toppen av det hele er alle båtsekvenser interaktiv film, mye likt Cydonia, hvor det handler om å velge rett vei når elven deler seg. De første turene starter enkelt nok, men blir helt hinnsides fornuft etterhvert. Tar du valg spillet ikke vil du skal ta er det spikern i kista, men lar deg heldigvis starte relativt nært hvor uhellet inntraff. Enkelte oppgaver krever også at du er kjapp på labben. Kombinert med resten av de kamelene spillet vil at vi skal svelge får fordøyelsen problemer etterhvert. Dette er tekstbok på «painful slow burn».

    Det ser ikke ut til at lisensbaserte spill finner sin åpenbaring med Congo: Descent into Zinj. Noen interessante gåter og spillfunksjoner dynges ned av kravet til mye selvstudier på hvordan spillet faktisk fungerer og hva alt egentlig er. Fin grafikk hjelper lite når den ikke brukes til å skildre hva det er spilleren skal finne, en essensiell faktor i alle eventyrspill! Her har utviklerne rotet seg bort i egen kodejungel uten håp om å finne veien ut. Denne tittelen anbefales kun til de med kart og kompass!
    Score summary
    • icon Graphics : 5
    • icon Sound : 3
    • icon Gameplay : 2.5
    • icon Story : 4
    • icon Difficulty : 5.5
    • icon Learningcurve : 5

    Game permalink:

    Comments