• (2)
  • (2)
  • (0)
  • (0)
Game cover

Castlevania

Platform iconNES (Nintendo) 1986 Action Platform Fantasy

Series: Castlevania

A 2D sidescrolling platformer where you control Belmont that is out to defeat Dracula himself. The game is known for its hard difficulty and no way of restoring past games, not even by passwords.

Game published on 03.12.2013 by Coreus

Editor rating
5.5
User rating (2 votes)
6

Rate this game

Rap sheet

  • Release year: 1986
  • Developer: Konami Inc
  • Publisher: Konami Inc
  • Game mode: Singleplayer
  • License: Abandonware
  • Age rating: all
  • Visits: 6847
  • Screenshots (4)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (4)


    CastlevaniaCastlevaniaCastlevaniaCastlevania

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    No compability data found
    We have no data on how compatible this title is. Please refer to the list below for emulators on various platforms.

    Review


    Spillet som startet en kultserie er en steinhard plattformer i ordets rette forstand. Fiender «respawner» i kanten av skjermen, hoppingen er knusende krevende og motstanden urettferdig. Castlevania setter et grønt kryss ved alle tropene man anser som «NES-hard». Heldigvis er kontrollene presise nok til å være rustet mot alt det Dracula har å by på – for han har ikke spart på kruttet.

    Fra spøkelser, jaguarer og skjelett til flyvende medusahoder, som forøvrig er sykt kjipe å unngå, til riddere, froskemenn, apekatter og selvfølgelig flaggermus. Det er ikke en eneste skurk som ligger på latsiden når sjefsvampyrens slott får ubudne gjester. Heldigvis stiller ikke Herr Belmont uforberedt hen. Spredt rundt i slottet finner oppgraderinger i form av både helse og våpen. Foruten om pisken du hele tiden bærer, er det mulig å fleske med seg magiske våpen som koster hver gang de brukes. De kommer i mange forskjellige former, fra kastekors og kastekniver til øks og såklart hellig vann. Valutaen for å bruke disse hjerter og må ikke forveksles med helsen. Hjerter sankes uavhengig av helsen og kan finnes i alt fra lysestaker og fiender til bortgjemt i vegger. Helsen på sin side oppfriskes med mat, men finnes i mye mindre kvanta.

    Ingen plattformer med respekt for seg selv hadde vært komplett uten bosser og her finnes det mange. Spillets nivåer er representert ved de forskjellige delene i slottet og du kan fritt gå frem og tilbake i den seksjonen du befinner deg i, men ikke mellom nivåer. Her går det også på tid i sann Super Mario-stil, så det gjelder å ikke rote seg for mye vekk i fiender eller hemmeligheter. Det er også enkelte passasjer som ikke leder frem slik at du må tilbake for å finne rett vei. Sånt kan fort koste dyrt fordi, som nevnt, slottet har et utømmelig lager av skurker som spawner overalt. Det beste er med andre ord å beine avgårde!

    Hvis du er av de årsmodellene som husker hvor vanskelige Nintendo-spill var, skjønner du kanskje at en omtale av selveste Castlevania kan ikke vanskelighetsgraden omgås i stillhet. Dette tilhører noen av de mest utilgivelige plattformerne på NES-konsollen takket være hvordan hopping fungerer og at fiender kan angripe deg fra alle tenkelige vinkler. Mye av tiden din vil riktignok gå med på å dele ut rettferdighet via pisk, men ofte brytes segmentene opp med litt spretting. Det er ikke mulig å kontrollere hoppet i luften og figuren din forflytter seg i såkalte blokker. I motsetning til f.eks Super Mario hvor du kan dempe et hopp i fartretningen ved å holde motstatt av dit du skal, kaster Simon Belmont seg ut i alle vertikale hindringer uten en eneste tanke om hva som kan treffe ham underveis. Sånt blir ofte utfordrende i strange korridorer og mot kanten av skjermen fordi du ikke vet hva som kan befinne seg der. Blir du truffet sendes du litt tilbake, ofte ned i et stup uten sjans å redde situasjonen. Du skal med andre ord velge hoppingen din med omhu, gjerne etter at du har saumfart omgivelsene dine og ser ditt snitt til å avansere. Dette blir man heldigvis vant med.

    Et av de virkelige sterke sidene finner vi i musikken, mye takket være Kinuyo Yamashita som sammen med Satoe Terashima står for et ikonisk og minneverdi lydspor. Med en blanding av skumle toner og eventyrsk lyst setter det virkelig scenen for et eventyr hvor det fantastiske og overnaturlige har høysetet. Selve «jakten» på skumlingen selv, Dracula, underbygges underveis med variasjoner i lydbildet basert på hvilken seksjon du befinner deg i og blir mer fokusert og skummelt etterhvert som du nærmer deg slutten.

    Castlevania har siden det første spillet skapt et mangfoldig univers av titler over forskjellige konsoller. Oppfølgeren som kom året etter, Castlevania II: Simon's Quest, er kanskje det spillet av de originale i NES-serien som står tilbake som best, med større fokus på utforskning i beste «Metroid»-stil. En tittel vi forøvrig skal se nærmere på om ikke så altfor lenge.

    Sleng deg foran skjermen, kobl i en gamepad og fyr opp en god, gammel klassiker som fortsatt biter fra seg. Dette er plattforming som de som setter pris på en utfordring, dog svært urettferdig til tider. Men man, følelsen av mestring blir nesten ikke bedre enn dette. Vi legger vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse sammen med hvitløken og korsene i sekken til Herr Belmont, det fortjener han.
    Score summary
    • icon Graphics : 5.5
    • icon Sound : 6
    • icon Gameplay : 5
    • icon Story : 5
    • icon Difficulty : 5.5
    • icon Learningcurve : 4

    Game permalink:

    Comments