• (3)
  • (4)
  • (2)
  • (1)
Game cover

Detroit

Platform iconDOS 1993 Strategy (Turn based)

Be the car mogul of a world awaiting the industrial revolution! Construct your car designs, test your prototypes and when everything is set, start marketing your newest invention!

Detroit takes you behind the wheel of a car production company in 1908, and it's up to you to control all aspects of a company in full growth.

Game published on 28.05.2007 by Coreus

Editor rating
5
User rating (12 votes)
4.9

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (7)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (7)


    Skjermbilde fra DetroitSkjermbilde fra DetroitSkjermbilde fra DetroitSkjermbilde fra DetroitSkjermbilde fra DetroitSkjermbilde fra DetroitVelg hvor i verden du ønsker å starte din industri

    Game video


    Download


    Game compability


    Review


    Før skikkelig infrastruktur, veinett og transportmuligheter eksisterte var antall biler på veiene et magert skue. I dagens omtale tar vi deg med en tidsalder hvor industrialiseringen er i stor vekst og hest og kjerre ikke lenger er imponerende nok for å skaffe damer.

    I Detroit tar du kontrollen som direktør for et bilproduksjonsfirma. Det blir din oppgave å finne ut hvilke bilmodeller som fungerer, hvordan du skal markedsføre og forbedre dine idêer, og ikke minst; holde sikkerheten ved like. Dette og mere til er kun en liten bit av hva dette dype økonomi-, og strategispillet kan tilby.

    Eventyret starter i 1908 med å velge hvor i verden du ønsker å sette opp fabrikken og hovedkontoret. Deretter bærer det til tegnebordet for å designe din første bil for produksjon. Her kan du kort sagt endre det meste til egen gane, helt fra bremseklossene til lakkeringen, noe som gir kreativiteten store spillearealer. Når du og tegnebrettet er enige om hvordan ting skal se ut, er det klart for å produsere den første prototypen og teste egenskapene. Dette gjøres gjennom en serie tester du selv velger. Du kan velge noen få, eller kjøre en fullstendig test. Eksempelvis kan du se hvordan den nye blikkboksen egner seg til å ta svinger, hvor mange personer den får plass til, eller hvorvidt den sluker bensin eller ikke. Hver av disse testene er grafisk illustrert med de faktiske resultatene testbilen oppnår. En fiffig detalj som bidrar sterkt til å gjøre helhetsopplevelsen realistisk og morsom.

    Når grovarbeidet er unnagjort og prototypen er klargjort for allfarsvei, er tiden inne for å legge den ut på produksjonsbåndene, starte reklametrykkeriet og markedsføre genistreken til alle ute i resten av verden. Dette høres mye enklere ut enn hva det faktisk er. Årstallet er trossalt 1908, og antall mennesker som har råd og/eller behov for en drivstoffslukende doning er få. Ettersom industrialiseringen har kommet lengst i Amerika, kan det være en fordel å prøve å få solgt sine første biler der. For å hjelpe deg med å bedømme hvor behovet er størst, kan du via det administrative panelet bestille rapporter for ulike deler av verden. Dette kan være et vannvittig pengesparende inngrep, fordi det gir deg en pekepinn på hvorvidt den nye kampanjen i eksempelvis New Zealand er verdt å investere millioner i, eller ei.

    Forskning er et annet stort aspekt ved Detroit. En bedrift i vekst trenger ny teknologi, noe folkene dine i laboriatoriet står for. Du velger selv hvilke områder det skal forskes på. Blant disse finner vi motorer, bremsesystemer, demping, kjølesystem, karosserier, sikkerhet og luksuseffekter. Etterhvert som nye deler oppdages, kan de implementeres i dine modeller for mer penger i banken, en større interessegruppe, men viktigst av alt; økt sikkerhet og komfort. For ærlig talt, enhver som kjøper seg en bil ønsker jo å komme seg helskinnet hjem igjen også.

    Spillet er turbasert strategi, det vil si at du gjør endringer og når du er ferdig velger du "avslutt måned". Hver tur her foregår måneder, og etter hver får du en fin liten rapport om hvilke utgifter og inntekter firmaet har opplevd. Det første året er som regel en skikkelig økonomisk nedtur, med lite salg og etterspørsel. Dog, med de rette salgstriksene og bilmodellene folk biter på, kan situasjonen endres.

    Detroit har en grafisk tilnærming som virker svært gjennomført, lydsporet er nostalgisk og passer fint inn i settingen for en verden hvor innovasjon og nytenking er det som gjelder. Likevel er ikke alt gull og glitter. Det som trekker mest ned er at spillet til tider har FOR mye å holde styr på, noe som krever at spilleren setter seg ned og studerer alle aspektene ved det å drive en bedrift. Vi forstår at det å være bil-mogul ikke er en lett affære, men det er i det virkelige liv, ikke i spillverdenen. Detroit er derfor ikke et type spill du kan hoppe rett inn i, og umiddelbart lykkes. Her kreves noen timer dypdykk før man forstår hvordan alt henger sammen. For strategifantaster er dette som ekstra glasur på kaken, mens det for øvrigheten fort kan tære på tålmodigheten fordi det tar for lang tid før de lykkes.

    Uavhengig av om du liker biler eller ei, vil du garantert sitte igjen med en solid bit nostalgi etter å ha produsert og solgt biler i Detroit. Til tider har spillet lagt for mye vekt på detaljer og finkalibrering, en farlig kombinasjon som kan ta luften raskere ut av ballongen enn den pumper inn. De som likevel bruker tid på å forstå hvordan repene henger sammen, vil finne uendelig antall timer underholdning. Mye på samme linje som Master of Orion-spillene, hvor inngangsdøren har en nokså høy terskel, men idêt du finner sko som er store nok, blir opplevelsen en helt annen. Ta det som en anbefaling.
    Score summary
    • icon Graphics : 5
    • icon Sound : 5
    • icon Gameplay : 4
    • icon Story : 5
    • icon Difficulty : N/A
    • icon Learningcurve : N/A

    Game permalink:

    Comments