• (2)
  • (2)
  • (4)
  • (1)
Game cover

Command & Conquer

Platform iconDOS 1995 Sci-fi Strategy (real time)

Series: Command & Conquer

No game description available yet

Game published on 11.10.2007 by Coreus

Editor rating
6
User rating (23 votes)
5.6

Rate this game

Rap sheet

  • Screenshots (7)
  • Review (1)
  • Compability
  • Download
  • Comments
  • Screenshot(s) (7)


    Skjermbilde fra Command & ConquerSkjermbilde fra Command & ConquerSkjermbilde fra Command & ConquerSkjermbilde fra Command & ConquerSkjermbilde fra Command & ConquerSkjermbilde fra Command & ConquerSkjermbilde fra Command & Conquer

    Game video


    There is currently no video attached. If you have one, contact us and we'll add it!

    Download


    Game compability


    Review


    Spillet som startet sagaen, strategisjangerens tippoldefar og renomert uten sidestykke. Etter at demodisketten fra magasinet det kom på ble utslitt en eller annen gang i det herrens år 1995, måtte vi saktens se faktum i øynene; Vi trengte mer av denne velsmakende digitale krigen for krigføring hadde aldri vært så gøy!

    For generaler, ja det skulle vi bli. Med dirrende blikk og skjelvende hender la vi forsiktig GDI-platen i vår 2X CD-ROM og ventet spent på at ting skulle skje. Installasjonsprogrammet E.V.A møtte oss i noe som vi antageligvis trodde var cyberspace, og vi hadde aldri vært så glade for å se så mye informasjon vi skjønte fint lite av. Installasjonen bød på både lyd og grafikk, og virket unektelig som en aperitif for hva som ventet oss når installasjonsmåleren nådde 100%.

    Etter at valget "Sound Blaster 16/AWE 32" møysommelig hadde blitt valgt fra konfigurasjonslisten, og en damestemme understreket at senterhøytaler faktisk var i sentrum, ja da var det klart for å fortsette hvor demodisketten vår slapp. Idêt introduksjonsskjermen lyste opp, og video vi aldri hadde sett maken til preget skjermen, skjønte vi fort at Mekka faktisk hadde stukket av fra Saudi Arabia og dukket opp på gutterommet vårt.

    Command & Conquer, senere også kalt Command & Conquer - Tiberium Wars, tar deg midt inn i kampen mellom det gode og det onde, representert ved de to fraksjonene GDI og NOD. NOD, også kjent som The Brotherhood of NOD er en terroristorganisasjon som består av nettverk av alle terrorister på jorden. En mektig utfordring for verdens eneste håp; The Global Defence Initiative. Settingen spinner avgårde en eller annen gang i 2030, hvor jorden er dekket av et utenomjordisk og meget verdifult ressurss kjent som Tiberium. Krystallet åpner for uante muligheter for the Brotherhood of NOD (NOD) hvor det ultimate målet er å dominere jorden og Tiberiumet, mens Global Defence Initiative (GDI) går en politisk og militær marsj for å forhindre NOD i deres skumle planer.

    Din rolle i det hele starter ved å velge side. Vil du hjelpe de gode karene i å stoppe NOD, eller vil du hjelpe terroristene i deres utopi om å kontrollere verdens mest dyrebare krystall, Tiberiumet? GDIs kampanje går over 15 brett hvor fokuset ligger i å enten bygge opp eller beskytte eksisterende baser, mens NOD har 13 og fokuserer mer på infiltrasjon, ekstrasjon og sabotasje. Uavhengig av hvem du velger, vil du uansett få tilgang til hver fraksjons respektive unike enheter. Blant de virkelig kjente er flamme-, og stealthtankser for NOD, og Mammuttankser og ORCA på GDI sin side. GDI er også suverene i luften ettersom de er de eneste med helikopter, mens NOD er mer defensive på dette området og beskytter seg heller med antiluftskyts (Sam Sites).

    Kampanjen avanserer via å gi brukeren en viss mulighet for å velge selv hvor han/hun vil angripe neste. Enkelte oppdrag har opp til tre muligheter for alternative startpunkt for brettet, noe som en anelse variasjon for hver gang man spiller. Det som virkelig skilte C&C ut fra mengden var bruk av FMV (Full Motion Video) i mellomseksvensene for hvert brett. Høye produksjonskostnader var noe helt annet enn en kommentar i margen. Ekte skuespillere i "troverdige" omgivelser satt i lys av et manus preget av action til skjortekragen, underbygget historien om kampen mellom godt og ondt. Selv om de riktignok kan betraktes som nokså "cheesy" for dagens standarder, var de i 1995 kremen av krem.

    Grafisk utfolder Command & Conquer seg som en svært lekker strategisimulator med nokså detaljerte enheter, smekre animasjoner og flytende gameplay. Aldri før har pikselsoldater sett så bra ut, der de står og tar armhevinger ivente på ordrer. Lyden på sin side var helt suveren, og sportet både troverdige lydeffekter og ikke minst det som gav spillet gjenkjenningsfaktor - det helt egne soundtracket av Frank Klepacki. Ikke bare underbygger det strategidelen med det nødvendige "lille ekstra", det satte en milepæl for serien som helhet. Under oppdragene får du også lettfattelige beskjeder fra kampassistenten din, en dame med forfengelighet for ordene "Building" og "Cannot comply, building in progress". Det skal likevel nevnes at ingenting er mer hyggelig enn å høre hun si "Reinforcements have arrived", en setning de fleste kjenner igjen.

    Grensesnittet er intuitivt og lettfattelig nok, med en konstruksjonsmeny på høyresiden som du kan velge å vise eller skjule etter ønske. Kampfeltet tar selvfølgelig opp størst plass, slik vi har blitt kjent med for sjangeren, og det meste av interaksjon er nå basert rundt musenheten. I tillegg kan du gruppere så mange enheter du vil, og tilegne dem hurtigtaster ved bruk at CTRL + tallene 1 til 0 på tastaturet. Kjekt for å oppdele hæren din i styrker basert på deres fordeler og svakheter.

    Det er lagt mye vekt på detaljer, noe som man raskt oppdager allerede fra første brett. Enhetene er detaljerte, beveger seg smørmykt og drysset med effekter (eksempelvis en skadet bil vil det ose røyk av). Den kunstige intelligensen derimot er nokså dum, og virker mer vektet mot skripting enn ren AI. Eksempelvis vil et angrep mot en fiendtlig innsamlerbil i enkelte tilfeller kunne sende hele fiendens armê mot deg. Ikke akkurat en ønskelig situasjon når hæren din kun huser granatmenn og humvees. Man skal heller selvfølgelig ikke glemme supervåpnene. GDI med sin ION-cannon kan frese områder på et brøkdels sekund, mens NODs atombombe etterlater bare støv og metallrester på kartet.

    Command & Conquer er et av de spillene de fleste enten har spilt eller hørt om. De fleste med respekt for sin 386 har originalesken tronende i hyllene, helst fremst foran alle de andre i serien som kom etterpå. Westwood har lært av Dune II, strategispillenes vugge, og lagt erfaringspoengene ned i hva som utvilsomt var 1990-tallets største hit. Det vi kjenner til som strategispill idag, har Command & Conquer (såvel som Dune II) mye av æren for. Det er en real "DOS ånd" her det er vanskelig å sette fingeren på, en ånd bare Westwood klarer å prestere. Nesten et synonym for hva "The DOS Spirit" dreier seg om - de gode gamle dagene. Dette er ingenting mindre enn en Klassiker med stor K.

    "Reinforcements have arrived" iform av vår "Golden DOS Spirit" er utdelt kommandør.

    Vennligst merk:

    Nedlastingslenkene peker til torrent-filer ettersom dette er ISO-filer for GDI-, og NOD-cd'ene (hver på over 600MB). Du trenger en Torrent-klient som f.eks uTorrent eller Azureus for å benytte Bittorrent.

    Andre fakta


    • Command & Conquer kom senere ut i en oppdatert Windows 95-versjon, med oppdatert grafikk i form av SVGA.

    • EA feiret i 2007 12 års jubileum for serien, og la ut både GDI-, og NOD-cd'ene fritt for nedlasting via sine nettsider

    • Året etter den originale utgivelsen, kom tilleggspakken "Covert Operation" som la til flere oppdrag for krigsglade kommandører

    • Command & Conquer-serien omfatter per skrivende stund 11 spill som følger sagaen. Det 12 i rekken, Command & Conquer 3 - Kane's Wrath er fastsatt til tidlig 2008

    Score summary
    • icon Graphics : 6
    • icon Sound : 6
    • icon Gameplay : 6
    • icon Story : 6
    • icon Difficulty : N/A
    • icon Learningcurve : N/A

    Game permalink:

    Comments